LSLS10135U Projektledelse
Project management
Skov- og Landskabsingeniør
Urban Landskabsingeniør
Introduktion: Hvad er et projekt, projektarbejdsformen,
grundmodeller, projektledelsen.
Projektets historie: Organisationsformen, ledelsesformen
Projektarbejdsformen: Kendetegn, projekttyper, projekter i
organisationen, refleksioner
Målsætningen: Målsætning, projektcyklus, opgaveusikkerhed,
udvikling af målsætning
Resultatet: Interessenter, Interessenthåndtering, magtanalyser
Projektplanen: Principperne bag den gode plan, projektgruppen,
planlægningsmetoder, risikoanalysen
Organisering: Roller i projektets organisation, forskelle på
driftsorganisationen og projektorganisationen
Projektlederen: Ledelsesstile, Styringsværktøjer, opfølgning,
mødeledelse, strategier
Kommunikation og forandring: Hyppige fejl i kommunikation,
målrettet kommunikation, kommunikation der understøtter
forandringer
Ledelse af gruppen: Lederskab, dannelse af projektgruppen,
motivation og feedback, coaching, konflikthåndtering,
ledelsesprocesser
Ledelse af flere projekter: Project goverance, porteføljeoverblik,
rolle- og ansvarsfordeling, prioritering af projekter, fælles
sprog, project exellence
Viden:
- definere hvad et projekt er samt beskrive hvad et projekt består
af og hvilke faser et projekt gennemløber
- redegøre for fordele og ulemper ved forskellige
projektstyringsværktøjer
-redegøre for valg af ledelsessti
-redegøre for projektorganisationens opbygning i forhold til
driftsorganisationen
Færdigheder:
- opstille hensigtsmæssige mål under hensyntagen til en
organisations eller et projekts mission og vision
- anvende forskellige projektplanlægningsværktøjer og andre
projektredskaber.
- identificere problemstillinger og faldgruber knyttet til
forskellige projektforløb
- vise opnåede erfaringer inden for styring og evaluering af
projekter. Herunder ressourcestyring, kvalitetsstyring,
resultatstyring og porteføljestyring.
- formidle et projekts mål, forløb og produkter m.m. til
projektdeltagere samt øvrige ekstern og interne interessenter.
Kompetencer:
- foreslå forskellige løsningsmodeller i forhold til en konkret
projektopgave
- argumentere for og reflektere over egne valg i et projektforløb.
- reflektere over selvledelse i relation til egen rolle som
projektleder.
-reflektere over dilemmaer mellem projekt- og driftsorganisation
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 100
- Projektarbejde
- 70
- Eksamen
- 4
- I alt
- 204
Er du ikke indskrevet på en professionsbacheloruddannelse -
kontakt pcj@ign.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
Alle bachelor- og kandidatstuderende skal søge hhv. forhåndsgodkendelse eller dispensation i deres respektive studienævn for at kunne deltage i professionsbachelorkurser på Skovskolen.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 min med opsyn.Mundtlig prøve på baggrund af udleveret til eksamen case
Forberedelse på 30 min ift case - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10135U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Michael Hasse Schacht (4-706b7666436c6a71316e7831676e)