LSLS10128U Bynatur
Urban nature
Urban landskabsingeniør
Skov- og landskabsingeniør
Kurset vil søge at komme nærmere, hvordan nutidens dominerende koncepter og dagsordener så som ’grøn’, ’bæredygtig’, ’governance’, ’naturbaserede løsninger’, ’grøn infrastruktur’, ’klimasikring’ og ’biodiversitet’ omsættes til konkrete initiativer i byen.
Kursets formål er at give de studerende et overblik over muligheder for at udvikle og forvalte bynaturen inden for samfundets ønsker og krav.
Der arbejdes i kurset på alle policy-niveauer, således at kurset omfatter fx tilvejebringelse af beslutningsgrundlag, interessentanalyse, opstilling af scenarier, konsekvensanalyse og prioritering, økonomiske/ressourcemæssige overvejelser, implementering, opfølgning og evaluering.
Bynatur defineres i kurset som en fælles betegnelse, der dækker over alle levende væsner og vækster i byen. Kurset diskuterer begrebet naturkvalitet og værdien af naturen i byen, såvel den beskyttede som den ikke-beskyttede bynatur.
På kurset behandles en række arealtyper, der repræsenterer og rummer byens natur: vejtræer, parker, haver, kirkegårde, idrætsanlæg, institutioners friarealer, rabatter langs infrastruktur og vandløb, bynære skove og naturarealer, og byranden, som overgang mellem by og land. Kurset gennemgår, hvordan man på politisk/strategisk, administrativt og operationelt niveau kan arbejde med at udvikle og forbedre disse arealtyper, med henblik på at sikre større naturindhold og –kvalitet.
På kurset introduceres en række eksempler på praksis og artikler med forskning og teorier. Herigennem introduceres en begrebsmæssig værktøjskasse til forståelse og analyser af bynatur, som vil berøre blandt andet:
- diskussioner af naturbegrebet både i og uden for byen, herunder en nærmere definition af, hvad bynatur er
- igangværende forskning om bynatur (fx by, biodiversitet og klimaløsninger), herunder en diskussion af, hvad naturen er værd
- viden om hvilke aktører, der har indflydelse på bynaturen (stat, kommune, forsyningsselskaber, fonde, organisationer, borgere og brugere mfl.), herunder viden om rammer, planer, strategier, dagsordener og interesser, som de forskellige aktører byder ind med
- viden om, hvordan naturindhold og –kvalitet kan øges i byernes grønne områder under hensyntagen til øvrige interesser og andre forhold (fx økonomi), herunder konkrete muligheder for implementering (løsninger)
- afdække/kortlægge potentielle bynaturprojekter i en konkret bymæssig kontekst (bynaturgenopretning)
- ekskursioner som viser eksempler på praksis om, hvordan man kan tænke og praktisere bynatur
En central del af kurset vil være, at de studerende vælger en case og arbejder enkeltvis eller sammen i en gruppe om fælles projekter, samt præsenterer planudkast i plenum og giver peerfeedback til hinanden.
Viden:
- kendskab til forskellige typer af bynatur (arealtyper)
- forståelse for naturbegrebet og andre relevante begreber
- forståelse for hvad der sker på det strategiske, det administrative og det operationelle niveau i forbindelse med byens grønne områder
- forståelse for de mange aktører, der skal inddrages i forvaltningen af byens natur
- forståelse for de tilhørende politiske processer og udfordringer i forbindelse med implementering.
Færdigheder:
- tolke offentlig og privat strategier og planer for byens- og byrandens landskaber samt bynære naturområder
- registrere, analysere og vurdere byens naturindhold
- redegøre for og definere forskellige delelementer af bynatur
- være i stand til at involvere relevante interessenter og aktører
- indgå i faglige samarbejder omkring udarbejdelsen af strategier og planer for bynatur
- foretage prioriteringer i byens- og byrandens landskaber samt bynære naturområder.
Kompetencer:
- reflektere over de faglige problemstillinger, der kan være i relation til natur i byen
- diskutere og afveje interesser mellem samfundets krav til klimatilpasning, rekreation, biodiversitet, naturbeskyttelse, byfortætning, økonomi m.m.
- formulere fremtidsvisioner for byens naturområder og friarealer
- kunne argumentere for løsningsmodeller for udvikling, forvaltning og drift af bynatur.
Bøger, artikler, film, hjemmesider, planer og strategier.
Der kan forekomme ekskursioner med overnatning. Hvis dette er tilfældet skal den studerende påregne en omkostning for kost og logi.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 98
- Teoretiske øvelser
- 30
- Ekskursioner
- 24
- Eksamen
- 24
- I alt
- 206
Er du ikke indskrevet på en professionsbacheloruddannelse -
kontakt
studenterservice@science.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
Alle bachelor- og kandidatstuderende skal søge hhv. forhåndsgodkendelse eller dispensation i deres respektive studienævn for at kunne deltage i professionsbachelorkurser på Skovskolen.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 24 timer
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig aflevering.
Eksamen foregår over 24 timer. - Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i obligatoriske elementer
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Kildeliste, undervisnings- og ekskursionsindhold samt målbeskrivelse danner grundlag for bedømmelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10128U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- CStart onsdag den 23. april 2025
Fredag er der undervisning fra 08.30-12.00
Andre dage er der undervisning fra 08.30-16.30 - Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Maja Steen Møller (4-7d71837d5079777e3e7b853e747b)