LNAB10015U Natur- og landskabspolitik
Nature and Landscape Politics
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Faget Natur- og landskabspolitik giver et mentalt landkort til at forstå og analysere dynamikken i hvordan politik bliver til og implementeres. Den studerende får en forståelse af interessenters rolle i naturforvaltningen, og hvordan gældende normer, institutioner og strukturer både muliggør og begrænser den politik der føres. Derudfra bliver den studerende som kommende professionel bedre i stand til selv aktivt at navgivere i og sætte sin faglighed i spil i natur- og landskabsforvaltning.
Kurset bygges gradvist op.
Der gives en introduktion til policy formulering, modellering
samt analyse af policy processer. Der gives eksempler af
natur- og miljøpolitik i Danmark og EU med hovedvægten på centrale
og aktuelle problemstillinger i natur- og landskabspolitik. Der
præsenteres en overordnet model til politik-analyse, der er
faseopdelt i politik formulering, design, implementering,
overvågning og evaluering. Herunder diskuteres: Hvordan initieres
politik, hvilke institutioner påvirker den politiske dagsorden,
hvilke policy værktøjer er til stede, hvordan måles effekten af en
politik og hvordan bruges denne viden til at evaluere
politikforslag.
Forskellige opfattelser/modeller til forståelse af det politiske
systems organisering gennemgås. Politik som en demokratisk hhv.
styrings-effektiv proces gives opmærksomhed. Undervejs i kurset
diskuteres det hvilken betydning den stigende internationalisering
og mediernes øgede rolle i politik får for politikudformning og
-implementering.
Interessemodsætninger og -grupperinger er ofte afgørende
determinanter i forbindelse med formulering og implementering af
politikker. Derfor gives der i kurset en introduktion til
interessentanalyse, beslutningsteorier og magtanalyse.
Derefter gives der en indføring i politikdesign, implementering,
samt evaluering af effekter af politik. Der gennemgås forskellige
former for styringsmidler og deres sammenhæng med den overordnede
styringsform (government, new public management, governance,
(de-)centraliseret styring). Styringsmidler omfatter fx lovgivning,
økonomiske virkemidler, og kapacitetsopbygning. Evaluering af
virkemidler analyseres i fht. kriterier som effektivitet,
målgruppens motivationsstruktur, enforceability, fairness.
Borgerinddragelse gennemgås særskilt både som virkemiddel til
policy implementering og som redskab til styrkelse af demokratiske
beslutningsprocesser.
Formålet med kurset er at give studerende værktøjer
(teorier og metoder) til at forstå og analysere
natur- og miljøpolitik. Der gives en introduktion til det
politologiske fagområde og dets anvendelse på natur- og
miljø-relaterede emner.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden
- Beskrive principper for policy-formulering, -implementering, og -evaluering.
- Beskrive teorier og metoder til analyse af policy processer.
- Redegøre for naturressourceanvendelse og –beskyttelse i jord- og skovbrug, fødevareproduktionssystemet og interaktioner med lovgivning og det omgivende samfund.
- Beskrive de politiske rammer for skovenes og landskabets anvendelse
- Identificere de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen.
Færdigheder
- Udvælge og anvende teorier og metoder til policy analyse af en given problemstilling (fx interessentanalyse, magt analyse, implementeringsteori).
- Udvælge og anvende relevante data til at belyse en given problemstilling i natur- og landskabspolitik.
Kompetencer
- Identificere og diskutere holdningsdannelse og problemstillinger i natur- og landskabspolitiske beslutningsprocesser, hvad enten det drejer sig om forvaltning af naturressourcer, jordbrugsproduktion eller miljøspørgsmål, på lokalt, nationalt og globalt plan.
- Overføre og anvende policy- og forvaltningsmæssige teorier og principper til analyse og kvalificering af natur- og landskabspolitiske problemstillinger.
Lærebøger og artikler. Oplyses forud for kursusstart.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 56
- Teoretiske øvelser
- 27
- Ekskursioner
- 8
- Projektarbejde
- 83
- Eksamen
- 4
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 - 30 min
- Prøveformsdetaljer
- 20 - 30 minutters mundtlig eksamen pr. studerende. 20 - 30 minutters forberedelse. Projektrapport vil blive inddraget i den mundtlige eksamen, hvor der eksamineres i pensum. Mundtlig eksamen tæller 100%.
- Krav til indstilling til eksamen
Gruppe projektrapport skal være afleveret og godkendt.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Som ordinær eksamen.
Hvis den studerende ikke har afleveret projektrapporten, skal den afleveres senest tre uger inden reeksamen. Rapporten skal godkendes inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LNAB10015U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Rebecca Leigh Rutt (3-746e74426b687471306d7730666d)