LMAB10066U Matematik og databehandling (MatDat)
Mathematics and Data Processing (MatDat)
Bacheloruddannelsen i bioteknologi
Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring
Bacheloruddannelsen i husdyrvidenskab
Bacheloruddannelsen i miljø- og fødevareøkonomi
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Kurset er emnemæssigt delt op i fire matematikmoduler i
forlængelse af hinanden, samt et databehandlingsmodul, der forløber
på langs af dem.
Matematikmodulerne er
- Funktioner og matematiske modeller: lineære-, logaritme-,
potens-, eksponential-, og trigonometriske funktioner, lineær
regression, differentiation og integration, funktionsundersøgelse,
analyse og fortolkning af simple matematiske modeller
- Matricer: lineære sammenhænge mellem variable, matricer,
determinant og invers matrix, løsning af lineære ligninger,
opstilling og analyse af matrixmodeller, egenværdier og
egenvektorer
- Differentialligninger: eksponentiel vækst, logistisk vækst,
separation af de variable, lineære 1. ordens differentialligninger,
opstilling af differentialligningsmodeller, fortolkning af
parametre og løsninger
- Funktioner af to variable: grafer, niveaukurver, partielle
afledede, optimering, dobbeltintegraler, matematiske modeller med
to variable
Databehandlingsmodulet er
- Lagring og håndtering af data: registrering, behandling og
grafisk fremstilling af data med regneark, behandling af data og
illustration af matematikmodulernes begreber med programsystemet R,
definition af funktioner og procedurer i R
Kursets overordnede formål er at udbygge gymnasiematematikken
til det niveau, der er brug for i uddannelsernes øvrige fag. Der
lægges vægt på matematikkens rolle i anvendelsesorienterede
problemstillinger. Endvidere indføres enklere databehandling,
visualisering og programmering med regneark og programmet R.
Når kurset er færdigt forventes den studerende (inden for kursets
emneområde) at kunne:
Viden:
- Udvise overblik over grundlæggende matematiske begreber og
teorier
- Udvise overblik over grundlæggende begreber inden for
databehandling
- Udvise overblik over grundlæggende begreber inden for
programmering
- Beskrive simple problemstillinger inden for biovidenskab vha.
matematik
- Opskrive og reformulere simple matematiske modeller
- Udføre matematisk problembehandling
Færdigheder:
- Analysere simple problemstillinger indenfor biovidenskab vha.
matematik
- Anvende matematiske resultater og metoder på konkrete matematiske
problemstillinger
- Anvende R til indlæsning og visualisering af datasæt
- Anvende R til beregninger i matematiske modeller og behandling af
datasæt
- Anvende regneark struktureret
Kompetencer:
- Arbejde selvstændigt såvel som indgå i fagligt og
projektorienteret samarbejde med andre
For en mere detaljeret målbeskrivelse henvises til kursets
"Specifikke kompetencemål", som findes på kursets
Absalonside.
Det forventes, at der som tidligere år benyttes følgende undervisningsmateriale:
* Bogen "Matematik for biovidenskab" af Henrik Laurberg Pedersen og Thomas Vils Pedersen (2. udgave, 2016, Biofolia/Samfundslitteratur). 1. udgave fra 2011 eller 2012 kan IKKE benyttes.
* "Matematik og databehandling: Noter om R og Noter om regneark"
af Morten Larsen og Peter Sestoft (2014).
* Matematisk Formelsamling for gymnasiets A-niveau.
Hvert matematikmodul afsluttes med aflevering af et miniprojekt. Arbejdet med miniprojektet foregår til dels i løbet af en hel dag, der er afsat udelukkende til dette formål.
I databehandlingsmodulet gennemgås begreber og metoder ved forelæsninger og indøves derefter ved computerøvelser. Undervisningen tilrettelægges efter at de studerende har egen bærbar PC. En del af opgaverne til computerøvelserne vil dreje sig om matematikken i samme modul, hvorved matematik- og databehandlingsdelene af kurset knyttes sammen.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 38
- Forberedelse (anslået)
- 90
- Teoretiske øvelser
- 24
- Praktiske øvelser
- 8
- Projektarbejde
- 42
- Eksamen
- 4
- I alt
- 206
I løbet af kurset vil besvarelser af hjemmeopgaver og de fire obligatoriske miniprojekter blive rettet.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Beskrivelse af eksamen: Ved kursets afslutning afholdes en 4 timers skriftlig eksamen. Der vil være spørgsmål, som tester basale færdigheder samt spørgsmål der i stil med dele af miniprojekterne tester kompetencer på højere niveauer.
- Krav til indstilling til eksamen
I løbet af kurset afleveres gruppevist 4 miniprojekter, hvoraf mindst 3 skal godkendes for at gå til eksamen.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Computere, tablets, mobiltelefoner og andet, hvormed der kan kommunikeres med omverdenen, må ikke benyttes. Alle andre hjælpemidler inklusive lommeregnere, som ikke kan afvikle programmet R eller regnearksprogrammer, må gerne benyttes.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
- Reeksamen
Samme som ordinære.
Er kravene for indstilling til eksamen ikke opfyldt, kan de opfyldes inden reeksamen ved at aflevere fire, hvoraf mindst tre skal godkendes, individuelle miniprojekter senest tre uger før begyndelsen af re-eksamensugen.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre, at vedkommende lever op til fagets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LMAB10066U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning – medmindre du tilmelder dig i eftertilmeldingsperioden (BA og KA) eller som merit- eller enkeltfagsstuderende.
Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Matematiske Fag
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Thomas Vils Pedersen (vils@math.ku.dk)
- Henrik Laurberg Pedersen (henrikp@math.ku.dk)
- Henrik Granau Holm (holm@math.ku.dk)