- 25F-;Hold01;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold02;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold03;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold04;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold05;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold06;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold07;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold08;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold09;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold10;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold11;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold12;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold13;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold14;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold15;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold16;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold17;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold18;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold19;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold20;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold21;;Individets grundlæggende rettigheder
- 25F-;Hold22;;Individets grundlæggende rettigheder
JJUB57005U Individets grundlæggende rettigheder
Fundamental Rights of the Individual
Faget skal give de studerende et grundlæggende indblik i individets grundlæggende rettigheder således, som disse beskyttes i dansk ret.
Faget omhandler individets grundlæggende rettigheder, som disse findes nedfældet i Grundloven, EMRK, EU-retten og i centrale FN-konventioner. Fagets hovedfokus er på Grundlovens menneskerettigheder, som har status af trinhøjere normer i dansk ret, og på de europæiske menneskerettigheder, navnlig EMRK, eftersom disse har et særligt gennemslag i dansk ret.
Faget omhandler for det første generelle spørgsmål, herunder:
- menneskerettighedernes historie og ideologi
- de menneskeretlige kilders status i dansk ret
- samspillet mellem national og europæisk rettighedsbeskyttelse
- rettighedernes ret- og pligtsubjekter og anvendelsesområde
- rettighedsfortolkning
- rettighedsbegrænsning.
Faget omhandler for det andet specifikke rettigheder:
- forbuddet mod tortur m.v.
- den personlige frihed
- retten til privat- og familieliv
- religionsfriheden
- ytrings- og informationsfriheden
- forsamlingsfriheden
- foreningsfriheden
- ejendomsretten
- retten til forsørgelse
- forbuddet mod diskrimination
- retten til en retfærdig rettergang og til effektive retsmidler mod rettighedskrænkelser.
Viden:
- menneskerettighedernes værdigrundlag og rolle i en demokratisk forfatning
- menneskerettighedernes begrænsning i forhold til andre væsentlige samfundshensyn
- menneskerettighedernes betydning for forholdet mellem de politiske organer og domstolene
- samspillet mellem nationale, europæiske og universelle menneskerettigheder
- menneskerettighedernes normstruktur
- de enkelte menneskerettigheders kerneindhold
Færdigheder:
- redegøre for de forskellige menneskeretlige retskilders status og gennemslag i dansk ret
- anvende EMD’s domsdatabase HUDOC og EMD’s fact sheets m.v. til at søge i EMD’s retspraksis
- redegøre for de centrale principper vedrørende fortolkning af menneskerettigheder, retfærdiggørelse af indgreb i menneskerettigheder og domstolskontrollen hermed;
- koncipere menneskeretlige bestemmelser
- formidle sin menneskeretlige viden og argumentation på en struktureret og sprogligt såvel som fagligt korrekt måde, såvel mundtligt som skriftligt.
Kompetencer:
- analysere (herunder kritisere) og udlede det centrale af en menneskeretlig dom;
- uddrage det relevante for en menneskeretlig problemstilling af en større sagsfremstilling
- argumentere klart for, hvorledes en konkret menneskeretlig problemstilling bør løses; herunder træffe et sagligt begrundet valg, hvor flere løsningsmuligheder foreligger
- reflektere over digitaliseringens betydning for rettighedsbeskyttelsen, herunder privatliv og ytringsfrihed
- reflektere over menneskerettighedernes funktion i forfatningsretten
- fortolke menneskerettighedsbestemmelser selvstændigt og formålsorienteret
- juridisk rådgivning, herunder prioritering blandt flere mulige løsningsmodeller
- Jens Elo Rytter, Individets grundlæggende rettigheder, 5.udgave 2024
- Jeroen Temperman, Religious Symbols in the Public School Classroom, artikel (36 sider)
- Lisl Brunner, The Liability of an Online Intermediary for Third Party Content, artikel (12 sider)
Det er ulovligt at dele digitale studiebøger med hinanden uden tilladelse fra rettighedshaver.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 6
- Forberedelse (anslået)
- 219
- Projektarbejde
- 12
- Seminar
- 38
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig tilsynseksamen, 4 timer
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Følgende hjemmesider er tilladt at tilgå under eksamen:
Digitaleksamen: www.eksamen.ku.dk
Skat: www.skat.dk
Skatteministeriet: www.skm.dk
Folketinget: www.ft.dk
Retsinformation: www.retsinformation.dk
Karnov: www.karnovgroup.dk
Gyldendals ordbøger: www.ordbogen.com
EUR-Lex: https://eur-lex.europa.eu/homepage.html
Folketingstidende: www.folketingstidende.dk
HUDOC - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
27. maj 2025
- Reeksamen
7. august 2025
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUB57005U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstid
Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jens Elo Rytter nvs417 (15-4f6a7378334a717433577e79796a77456f7a7733707a336970)
- Helene Lindholm Alanne (13-6b686f68716831646f64717168436d7875316e7831676e)