HVKK03251U Visuel kultur: Visuel kultur og teori
Visual Culture: Visual Culture and Theory
Visuel kultur
Kurset har til hensigt at give deltagerne grundlæggende teoretisk viden om visuel kultur med fokus på visuelle fænomener, som giver det sociale og kulturelle liv en særlig dimension.
Kurset består af fem dele der skifter mellem kursusgange og aktiv undervisningsdeltagelse.
Kursusgangene er opdelt i tre temaer; 1. Hvad er visuel kultur: historie og teori? 2. Det visuelle som teoretisk problem: kropslig identitet og betydning og 3. Det visuelle som social organisation: kommunikation, kritik, trans-visuel.
Hver uge er kursusgangene yderligere delt op i forelæsninger (mandag) og øvelser (tirsdag). Her behandles temaer som repræsentation og billede, visuel erfaring og betydning, det visuelle som dimension og organisation, samt visuel haptik, affekt og intersektionalitet
Aktiv undervisningsdeltagelse består af to dele der grundlæggende fokuserer på at udvikle ideer til strukturerede argumenter. I første del er der to underdele: 1. Fra ide til tekst; 10-linier,/one-pager og 2. Fra ide til tekst; synopsis for 3-5 siders opgave. I anden del af aktiv undervisningsdeltagelse er fokus på udvikling af erfaringer med opgaveskrivning til næste step af synopsis-skrivning med to dele: 1. Feedback på 3-5 siders opgave, fra ide til tekst og 2. Fra 3-5 siders opgave til eksamenssynopsis.
Til kurset hører et fast pensum på 500 normalsider, der læses og behandles i første del. Det faste pensum er samlet i kursets kompendium, som er klar til køb, medio august 2023 i Campus Print Webshop: https://webshophum-dk.ku.dk/shop/kompendier-efteraarssemester-1012s1.html
Teksterne er markeret med primær- og supplerende tekster, se kursusplanen nedenfor. Tekster bør læses to gange, over flere dage.
Kompendiet er disponeret så de enkelte tekster fortløbende passer med undervisningsgangene. Til sidst i kompendiet er der ekstra tekster, som supplerer kursets obligatoriske tekstmateriale og kan læses frivilligt (teksterne af Mirzoeff, Debord, Foster, Deleuze, samt Michelsen & Wiegand).
Hvor ikke andet er angivet, læses hele teksten i kompendiet.
Aktiv undervisningsdeltagelse er struktureret omkring input fra studerende (leverancer) samt behandling af dette i forskellige formater, baseret på et værktøj: ’baggrund-problem-argumentation’, se kursusplan.
Kursets struktur afspejles i kursusrummets struktur i Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 44
- Forberedelse (anslået)
- 292
- Eksamen
- 84
- I alt
- 420
Skriftlig feedback ved afsluttende eksamen: kommentar i Digital Eksamen
(ud over karakteren)
Mundtlig individuel feedback: obligatorisk skriftlig opgave på 3-5 normalsider.
Kollektiv, individuel og peer feedback: workshop/synopsis, gruppearbejde.
Løbende feedback i drøftelser af forelæsninger, perspektiverende (afsluttende) plenum-diskussioner mm.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøveSkriftlig prøve
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HVKK03251U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Efterårssemester 2023
Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Ib Michelsen (7-74807c767b787f537b8880417e8841777e)
Undervisere
Anders Ib Michelsen