HTYB10261U Tysk - Tysk sprog og tekst (BASF/BATV)

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

German - German Language and Text (BASF/BATV)

Kursusindhold

Dette modul tager udgangspunkt i det nuværende kultur og samfund i de tysksprogede lande og fokuserer på de centrale historiske udviklingslinjer, som har ført til situationen, som vi kender i dag.

 

Kurset ”Sprog” koncentrerer sig om det tyske sprogs rolle for samfundenes selvforståelse og hvordan det afspejler mangfoldigheden, vi ser i dag. Efter en introduktion til sprogets forskellige funktioner og dets opbygning som tegnsystem følger en fremstilling af, hvordan sprogets variation bidrager til samfundenes diversitet, både historisk, socialt, regionalt og politisk. Der tages også hensyn til nyere varieteter af tysk, som opstår som følge af migration, sprogkontakt eller overgangsfænomener, som opstår under sprogtilegnelsen. Tysk betragtes her fra et kontrastivt perspektiv i sammenligning med dansk, men også fra en mere global, typologisk synsvinkel.

I kurset bliver der også stiftet bekendtskab med korpuslingvistiske metoder til undersøgelse af sproglig variation.

 

Kurset ”Historie I” giver en introduktion til den nyeste tyske historie fra 1945 til i dag i form af a) en forelæsning over Forbundsrepublikkens og DDRs histories  hovedtræk (en time), b) holdundervisning med praktisk analyse af historiske kilder af forskellig art for at øve kildekritiske metoder (to timer). I det sidstnævnte kursus behandles også tilgange for tysk historie- og samfundsanalyse såsom nationalisme, migration etc.

Sprog: Hentschel, Elke & Harden, Theo (2014): Einführung in die germanistische Linguistik. Frankfurt am Main (über die Bibliothek)Weitere Literatur wird zu Beginn des Semesters zur Verfügung gestellt.

Historie I: Die zu diskutierenden Texte finden sich in einem Kompendium, das beim Campussalg erhältlich ist. Als Sekundärliteratur zur Anschaffung empfohlen: Anna Sandberg/Detlef Siegfried (Hrsg.), Tysk kulturhistorie fra 1648 til i dag, København 2012; Ulrich Herbert, Geschichte Deutschlands im 20. Jahrhundert, München 2014.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • I alt
  • 409,5
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)