HSSK0014EU SPS; Sprogpsykologisk emne/Sprogpsykologisk tilvalgsemne: Sproget i mennesket og mennesket i sproget – socialisering til og gennem sprog
Sprogpsykologi
Dette er kurset for dig der gerne vil vide mere om hvilke psykologiske konsekvenser vores deltagelse i forskellige fællesskaber har og hvilken rolle sprog spiller for vores sociale erfaring og udvikling. På dette kursus beskæftiger vi os nemlig med hvordan sprog som idé og kommunikativ praksis hænger sammen med socialisering i bred forstand på tværs af forskellige sociale arenaer. Socialisering betegner de processer der foregår når (unge) individer interagerer med omverdenen, deltager i fællesskaber og derigennem erfarer og internaliserer vurderinger og adfærd. Sådanne processer foregår oplagt i familie og uddannelsesinstitutioner (i samspil med mere bevidste opdragelses- og undervisningsstrategier), men også i andre typer af fællesskaber og igennem populærkultur, masse- og sociale medier. Desuden foregår socialisering i stor udstrækning gennem sprogbrug og interaktion, sprog medierer altså socialisering. Samtidig omfatter socialisering også forskellige opfattelser af hvad sprog er, hvordan det hænger sammen med den øvrige sociale verden og hvordan det (bør) bruges. Vi socialiseres altså til sprog gennem sprog.
Vi skal beskæftige os med både teorier og empiriske studier der beskriver og belyser forskellige aspekter af socialisering til og gennem sprog og derigennem sammenhængen mellem sprog og psykologiske processer. Med afsæt i disse vil vi bl.a. komme omkring følgende temaer:
- Sproglig kategorisering og ungdomsliv
- Kan der være sammenhæng mellem mental mistrivsel hos unge og udviklingen af (og socialisering til) sprogbrug og kategorier der vedrører mental trivsel, normalitet og afvigelse?
- Hvilken rolle spiller (de)konstruktion af sociale kategorier
for unges selvforståelse og deltagelse i samfund og fællesskaber?
- Uddannelse, individ og samfund
- Hvilken rolle spiller uddannelsesinstitutioner for vores socialisering til sprog? Og hvordan socialiseres vi til at forstå sprog i det hele taget (i forskellige sammenhænge)?
- Hvordan relaterer unges (forskellige former for) sprogbrug sig til sproglig socialisering i uddannelsesinstitutioner?
- Hvilke sproglige konstruktioner og kategorier medvirker til at
tilskrive mening til fænomenet og virksomheden ’uddannelse’ og hvad
betyder det for vores samfundsmæssige socialisering?
- Digitaliseringens betydning for socialisering
- Hvordan påvirkes adfærd og normer for familieliv, ungdomsliv, deltagelse i uddannelse og arbejdsmarked af digitale kommunikationsteknologier? Hvordan indgår digital kommunikation i hverdagen? Hvilke muligheder og udfordringer medfører det?
- Hvordan påvirker digitale kommunikationsteknologier og praksisser socialisering til sprog?
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- Centrale problemstillinger samt relevante teorier, metoder og tilgange til undersøgelser af socialisering til og/eller gennem sprog i forskellige sociale sammenhænge og fællesskaber
Færdigheder i at:
- Applicere ovennævnte viden i form af teoretiske diskussioner og/eller empiriske analyser, som tjener til at belyse problemstillinger der knytter sig til sammenhænge mellem sprog og socialisering
Kompetencer i at:
- Vurdere og diskutere eksisterende undersøgelser af, teorier om og tilgange til problemstillinger knyttet til sprog og socialisering samt deres konsekvenser for relevante praksisområder
Faglige mål for BA-studerende
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- Problemstillinger, teorier og metoder med relevans for undersøgelser af socialisering til og/eller gennem sprog i forskellige sociale sammenhænge og fællesskaber, jf. studieordningens kompetenceprofil §7.
Færdigheder i at:
- Applicere ovennævnte viden i form af teoretiske diskussioner og/eller empiriske analyser, som tjener til belyse problemstillinger der knytter sig til sammenhænge mellem sprog og socialisering
Kompetencer i at:
- Vurdere ovennævnte viden og dens konsekvenser for praksis
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Sprogpsykologi:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2018-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HSSK0014EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Lian Malai Madsen (5-7d7a727f7e5179867e3f7c863f757c)