HSSK0007FU SPS; ”Det gør mig ondt” – hvordan sætter vi ord på sorgen i samtaler og relationer? (Sprogpsykologisk emne / Sprogpsykologisk tilvalgsemne)
“I’m sorry to hear that” – how do we put grief into words in conversations and interpersonal relations?
Sprogpsykologi
Sorg er et eksistentielt vilkår, der rammer os alle på vores vej gennem livet. Et vilkår, vi er tvunget til at håndtere. Ikke kun som sørgende, men også som relation omkring den sørgende: som bror, datter, far, ven, bekendt, kollega, leder, nabo – og muligvis også som professionel: som præst, psykolog eller sundhedsprofessionel. På dette kursus skal vi udnytte sprogpsykologiens muligheder til at undersøge de relationelle og samtalemæssige potentialer i sorgen.
Vores relationer er afgørende for, hvordan vi har det som mennesker. Det gælder også – og måske især – når livet bliver svært, fx når vi mister. Forskning tyder på, at de relationer, sørgende indgår i, kan spille en stor rolle for deres sorgproces. Imidlertid fortæller mange sørgende, at den sociale støtte i deres netværk er udfordret af deres tab. Det kan være svært at forklare andre om tabet og skabe et rum for samtale og forståelse for det, man gennemgår som sørgende. Det tyder derfor på, at sorgen ofte bærer relationelle og samtalemæssige udfordringer med sig. Vi skal derfor beskæftige os med, hvordan vi kan sætte ord på sorgen i samtaler og relationer, så den opleves støttende i sorgprocessen – og ikke det modsatte.
Kursusindhold
Indholdet på kurset falder i tre dele. Vi skal mere konkret:
- undersøge sorg fra et teoretisk perspektiv ved at læse os ind i og diskutere en række forskellige teoretiske perspektiver på sorg, herunder psykologiske, sociologiske og fænomenologiske teorier om sorg
- undersøge fænomenet social støtte teoretisk og metodisk; hvad siger eksisterende forskning om (god) social støtte for mennesker i sorg? Med hvilke foki og metoder bliver social støtte undersøgt i sorgforskningen i dag - og hvad kan sprogpsykologien bidrage med?
- undersøge sorg og social støtte empirisk gennem data, som de studerende samler ind og arbejder med under kurset.
Der tages i undervisningen udgangspunkt i voksnes sorg som følge
af dødsfald, men kurset er også relevant for studerende, der
interesserer sig for sorg hos fx børn og unge, og for studerende
der interesserer sig for, hvordan mennesker samtaler og opnår
støtte i forbindelse med andre typer af tabsoplevelser end
dødsfald. Selvom kurset således konkret fokuserer på sorg og social
støtte for voksne mennesker, henvender kurset sig bredt til
deltagere, der ønsker indblik i:
- de interaktionelle og psykologiske forhold, der kan være på spil i svære eller sårbare samtaler og relationer, hvor den ene (eller begge parter) har oplevet tab af noget betydningsfuldt
- fænomenet social støtte – hvad vil det sige at opleve social støtte; hvordan opnås det?
- sprogpsykologiske metoder, herunder interview, konversationsanalyse og genhørsmetode.
Kurset afsluttes med en fri skriftlig hjemmeopgave og det
forventes, at den studerende selv identificerer en konkret
problemstilling, der relaterer sig til sorg og/eller social støtte
og arbejder selvstændigt på at besvare emnet med inddragelse af
relevant teori og evt. empiri.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af:
- problemer, teorier, metoder og tilgange ved studier af sorg, social støtte og samtaler.
Færdigheder i at:
- applicere ovennævnte viden i form af teoretiske diskussioner og/eller empiriske analyser, som tjener til at løse problemstillinger, der relaterer sig til sorg, herunder særligt de relationelle og samtalemæssige aspekter af sorg.
Kompetencer i at:
- vurdere ovennævnte viden og dens konsekvenser for praksis
- vurdere, hvilke teorier og tilgange der bedst belyser sorgrelaterede problemstillinger sprogpsykologisk.
Kursusspecifikke mål for BA-tilvalgsstuderende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af:
- problemer, teorier, metoder og tilgange ved studier af sorg, social støtte og samtaler.
Færdigheder i at:
- applicere ovennævnte viden i form af teoretiske diskussioner og/eller empiriske analyser, som tjener til at løse problemstillinger, der relaterer sig til sorg, herunder særligt de relationelle og samtalemæssige aspekter af sorg.
Kompetencer i at:
- vurdere ovennævnte viden og dens konsekvenser for praksis
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Sprogpsykologi:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2018-ordningen
2008-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages på 2008-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. Særlige bestemmelser
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HSSK0007FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Kathrine Lund Hansen (19-72687b6f7970756c737c756b356f68757a6c75476f7c7435727c356b72)