HSAXO0603U HELGA. Historie i det antropocæne. Historier om det antropocæne

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

HELGA. Historie i det antropocæne. Historier om det antropocæne

Uddannelse

Forskningsområde knyttet til kurser på Saxo-Instituttet (se afsnittet "Kursusindhold").

Kursusindhold

HELGA. Historie i det antropocæne. Historier om det antropocæne 
Dette kursus tager udgangspunkt i ”det antropocæne” – en omdiskuteret betegnelse for en ny epoke, som er karakteriseret af, at menneskelig aktivitet forandrer planeten mere end nogen anden geologisk faktor. Det handler ikke mindst om menneskets rolle i udledning af drivhusgasser med globale klimaforandringer til følge, dramatisk fald i biodiversitet, samt forurening.

Men hvad karakteriserer mere specifikt det antropocæne, hvordan kan vi skrive dets historie, hvilke nye perspektiver fordrer den nye epoke, og hvordan bør vi forholde os til fænomenet?

Disse spørgsmål har i de seneste to årtier været genstand for omfattende forskning og intens debat – ikke blot i historiefaget, men også i mange andre discipliner.

Målet med dette kursus et at skabe et overblik over de mange forskellige analyser, som kultur- og socialvidenskaberne har fremsat for at forstå og forklare det antropocæne.

Vi skal bl.a. diskutere de mange forskellige temaer, fortolkningsrammer samt teorier og metoder, der anvendes i analyserne af det antropocæne, ligesom vi skal sammenligne deres normative antagelser og politiske anvisninger.

Udgangspunktet i kurset er læsning af en række nøgletekster i feltet, bl.a. Jean-Baptiste Fressoz og Christophs Bonneuil The Shock of the Anthropocene, Dipesh Chakrabarty The Climate of History in the Planetary Age, Andreas Malm Fossil Capital, Jason W. Moore Anthropocene or Capitalocene?, McNeill & Engelke The Great Acceleration, Bruno Latour Down to Earth, Donna Haraway Staying with the Trouble, Anna Tsing A Field Guide to the Patchy Anthropocene, Joe Masco Bad Weather: On Planetary Crisis samt Kate Brown Manual for Survival.

Kurset er baseret på dynamisk undervisning, bestående af aktiv deltagelse samt en blanding af forelæsninger, gæsteundervisere, ekskursioner samt museumsbesøg. Der vil undervejs blive mulighed for at give input til undervisningsplanen.

OBS:
Forskningsområde indgår som en integreret del af:
- Metode 2: dokumentation og analyse (Arkæologistuderende, 2. semester)
- Forhistorisk Arkæologisk metode 3: kritik og formidling  (Forhistorisk arkæologistuderende, 4.semester)
- Klassisk arkæologi: kulturmøde (Klassisk arkæologistuderende, 4. semester)
- Hverdagslivets kulturhistorie (Etnologistuderende, 2. semester)
- Græsk-romersk arkæologi og kunsthistorie (Græsk- og latinstuderende, 2. semester)
- Sprogkundskab (Græsk- og Latinstuderende, 6. semester)
Blanketnavn: HELGA, Forskningsområde, forår 2026

- Område 2 (Historiestuderende, 2. semester)
Blanketnavn: Historie, BA, 2.semester: Forskningsområde, forår 2026

- Global history (Historiestuderende, 4. semester)
Blanketnavn: Historie, BA, 4.semester: Forskningsområde, forår 2026
Se Historie, BA, lektionskatalog forår 2026.

Som ovenfor skrevet består kursuslitteraturen af en række nøgletekster i feltet, som vil blive uploadet på Absalon inden kursets begyndelse.

Holdundervisning / øvelser /ekskursioner
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 88
  • Eksamensforberedelse
  • 62
  • I alt
  • 192
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
0 ECTS
Prøveform
Andet
Prøveformsdetaljer
Forskningsområdet indgår som del af samlet eksamen.
Portfoliobestemmelser for forskningsområde: Portfolioafleveringen er sammensat af to mindre skriftlige opgaver, som skrives i henholdsvis midten og slutningen af kurset.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Censurform
Ingen ekstern censur