HPOB00931U Portuguese and Brazilian Studies - Debates and voices in Brazilian society

Volume 2018/2019
Content

This course gives an almost exhaustive overview about Brazil today.

The course structure follows a double didactical approach, which is applied simultaneously in each class:

One learning process is carried out through a teacher-centered presentation of a chronological panorama of Brazil from colonial times to now, with a focus on the 20th and 21st centuries.

The other learning process follows the method of problem-based teaching and gives the students the opportunity to design and develop in teams small research projects about a relevant topic of their choice, which is currently under debate in Brazil.

Guided by the teacher and using the more general knowledge built in parallel about Brazil as a whole, students tackle a specific problem in an interdisciplinary perspective and find out about the different actors and interests, the context and the history behind.

Applying academic techniques, this project is turned into a research paper and handed in as final written assignment. During the past years students’ research projects have addressed a large variety of topics, such as  the division of private and public space in “favelas” and gated communities; women’s rights in relation to abortion; how to reform the political system; Afro-Brazilian cultural movements; football and identity; corruption and mass protests; the effects of public policies to reduce inequality; cattle ranching and sustainability in the Amazon; and the environmental impact of the Olympic games in Rio de Janeiro.

The course is taught in English.

Literature: MEADE, Teresa A. 2010. A brief history of Brazil. New York: Checkmark.

Den godkendte aktive undervisningsdeltagelse er gyldig i pågældende eksamenstermin, hvor den er registreret, samt i den umiddelbart efterfølgende termin.

Den frie hjemmeopgave består af et udarbejdet teamprojekt (8-10 normalsider ekskl. bibliografi og evt. bilag) og en individuel logbog i sin endelige form (andet kapitel 3-5 normalsider).

Logbogen består af to dele:
Den første del indeholder den studerendes egne notater og skal være opdateret mindst en gang om ugen.
Logbogens anden del indeholder kritiske refleksioner over lærings-, forsknings- og tankeprocesser og skal udarbejdes to gange (midtvejs i semesteret og efter skrivning af projektet).
Refleksionerne skal være på velformuleret akademisk prosa. Det andet kapitel skal i sin endelige version have et omfang på 3-5 normalsider.
  • Category
  • Hours
  • Class Instruction
  • 42
  • Preparation
  • 162,75
  • Total
  • 204,75
Credit
7,5 ECTS
Type of assessment
Written assignment
Prøveform: Fri hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse. Bedømmelse: Der gives én karakter. Projektet vægter 70 %, og logbogens andet kapitel vægter 30 % af den samlede bedømmelse. Aktiv undervisningsdeltagelse godkendes af underviseren.
Eksaminationssprog: Dansk, portugisisk eller engelsk.
Gruppeprøve: Prøven kan aflægges individuelt eller som gruppeprøve (maks. 4 deltagere) med individuel bedømmelse. Ved gruppeprøve skal hver enkelt deltagers bidrag optræde som en afrundet helhed, der er identificeret og kan bedømmes for sig. Deltagernes fællesbidrag må ikke overstige 50 %. Logbøger kan kun udarbejdes individuelt.
Omfang: 8-10 normalsider + logbogens andet kapitel (jf. Særlige bestemmelser under punktet 'Bemærkninger') på 3-5 normalsider.
Ved 2 deltagere øges sideantallet med 50 %
Ved 3 deltagere med 100 %
Ved 4 deltagere med 150 %

Prøve ved ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse:
Prøveform: Bunden hjemmeopgave.
Eksaminationssprog: Dansk, portugisisk eller engelsk.
Gruppeprøve: Prøven kan aflægges individuelt eller som gruppeprøve (maks. 4 deltagere). Ved gruppeprøve skal hver enkelt deltagers bidrag optræde som en afrundet helhed, der er identificeret og kan bedømmes for sig.
Deltagernes fællesbidrag må ikke overstige 50 %.
Omfang: 7 dage; 11-15 normalsider.
Ved 2 deltagere øges sideantallet med 50 %
Ved 3 deltagere med 100 %
Ved 4 deltagere med 150 %
Exam registration requirements

Den aktive undervisningsdeltagelse består af: 

• Aktiv deltagelse i min. 75 % af undervisningen

• 2 korte gruppepræsentationer om teamprojektet

• Individuel udarbejdelse af logbog undervejs i teamprojektet. 

Aid
All aids allowed
Marking scale
7-point grading scale
Censorship form
No external censorship
Re-exam

Som ordinær eksamen.

Criteria for exam assesment