HPÆK03671U PÆD, Anvendelse af pædagogisk videnskab.
Educational Knowledge in Use.
Kandidatuddannelsen i Pædagogik, 2020-ordningen
Kandidattilvalg i Pædagogik, 2020-ordningen
I undervisningen introduceres til de forskellige måder, pædagogisk viden fremkommer, cirkulerer og anvendes på, samt nogle af de problemstillinger, dette kan give anledning til. Undervisningen understøtter de studerendes selvstændigt arbejde med at kunne prioritere relevante faglige problemstillinger, belyse og analysere dem.
Viden om og forståelse af
- forskellige former for viden og vidensproducerende institutioner inden for det aktuelle pædagogiske område
- hvad der karakteriserer forskellige opfattelser af viden og vidensanvendelse i videnskabelige sammenhænge, professionsrettede sammenhænge, i offentligheden, hos interesseorganisationer og blandt amatører (fx forældre)
- de komplekse sammenhænge mellem teori og praksis, beskrivelse og foreskrivelse, samt kontekstuel nærhed og analytisk distance.
Færdigheder i at
- undersøge og analysere sammenhængene imellem betingelser, indhold og former for vidensproduktion, -cirkulation og -anvendelse inden for anvendelsesorienteret pædagogisk forskning, som fx organisations- og pædagogikudvikling, curriculumudvikling og pædagogisk evaluering
- på et videnskabeligt pædagogisk grundlag reflektere over hvilke faglige problemstillinger anvendelsen af pædagogisk viden kan give anledning til
- forholde sig henholdsvis beskrivende og vurderende til anvendelse af pædagogisk viden.
Kompetencer til at
- anvende den i modulet tilegnede viden og de tilegnede færdigheder til at analysere og reflektere over sammenhængene imellem vidensproduktion, -cirkulation og –anvendelse inden for et pædagogisk område
- inden for dette område at undersøge en afgrænset og begrundet pædagogisk problematik.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- I alt
- 409,5
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Prøveformsdetaljer
- Fri mundtlig prøve med materiale under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
- Eksamensforudsætninger
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
- 2 godkendte skriftlige opgaver af 2-4 normalsider hver.
- Deltagelse i opponentvirksomhed og diskussion af medstuderendes skriftlige opgaver.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- 1) Ingen AI-genereret tekst må anvendes direkte i noget skriftligt arbejde, der afleveres (herunder i skriftligt hjemmearbejde, skriveøvelser, afsluttende opgaver m.m.).
- 2) Enhver anden brug af generativ AI (fx undersøgende, problematiserende, opsummerende, beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) skal specificeres og forklares i detaljer i en note i det skriftlige arbejde.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Januar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Eksamensdatoerne vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
Februar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Se eksamensform for syge- og omprøve i Studieordning for KA i Pædagogik
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HPÆK03671U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- -
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Stine Grønbæk Jensen (3-75696c426a776f306d7730666d)
Undervisere
Stine Grønbæk Jensen m.fl.