HPÆK03651U PÆD, Metodiske tilgange til pædagogisk forskning.
Methodlogical Procedure to Educational Research
Kandidatuddannelsen i Pædagogik, 2020-ordningen
Kandidattilvalg i Pædagogik, 2020-ordningen
Metodiske tilgange til pædagogisk forskning har fokus på forholdet mellem forskningsstrategi og teoretiske, empiriske og metodiske valg. Undervisningen giver metodeteoretiske og praktiske forudsætninger for at gennemføre selvstændigt analytisk arbejde. Undervisningen har til formål at indføre introducere til refleksioner over pædagogikkens forskningsmetodologier, samt at give den studerende mulighed for at arbejde med konkrete pædagogiske projekter. Der arbejdes med metode i tæt sammenhæng med klassiske og aktuelle bud på spørgsmål om forskningsretninger, teorivalg, empiriproduktion og analysestrategier. Herigennem tilegner den studerende sig kompetencer i metodemæssige begrundelser og forskningsdesign.
Viden om
- et relevant udvalg af forskningsmetoder, således som de anvendes inden for pædagogisk forskning
- pædagogiske forskningsmetoders anvendelse i relation til pædagogiske forskningsprojekters konkrete indhold og udformning, og projekternes videnskabelige forudsætninger.
Færdigheder i at
- anvende pædagogiske forskningsmetoder på en måde, der er relevant i relation til pædagogiske forskningsprojekters konkrete indhold og udformning og projekternes videnskabelige forudsætninger
- vurdere og prioritere forskellige forskningsmetoders styrker og svagheder i relation til de pædagogiske forskningsprojekters og undersøgelsers hensigter og vilkår.
Kompetencer i
- at demonstrere forståelse for sammenhængene mellem analytiske forudsætninger, empiriske og teoretiske konstruktioner samt metodiske traditioner og fremgangsmåder inden for pædagogisk forskning
- reflektere over metodologiske valg, fx relationer mellem forskeren selv, empiriske og teoretiske konstruktioner samt relevante pædagogiske forskningsmetoder
- inden for en nærmere angivet problemstilling at reflektere disse sammenhænge i relation til egen dataproduktion
at samarbejde og at give feedback på fagfællers arbejde (opponentvirksomhed).
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- I alt
- 409,5
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Krav til indstilling til eksamen
Portfolien består af en række bundne opgaver, der stilles i løbet af semestret. Der gives feedback på de opgaver, der afleveres til den af underviseren fastsatte frist i løbet af semestret. Feedbacken kan bestå i individuel og/eller kollektiv feedback fra underviser og/eller de øvrige holddeltagere. Den afsluttende portfolio består af et samlet sæt af de bundne opgaver, hvor den studerende har haft mulighed for at indarbejde eventuel feedback.
- Hjælpemidler
- Skriftlige hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Januar
Se Eksamensdatoer - Find tid og sted. Planen vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
Se studieordningen: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/
Februar
Se Eksamensdatoer - Find tid og sted.
Kriterier for bedømmelse
Se studieordningen:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HPÆK03651U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- ,
- Kursuskapacitet
- - -
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Ditte Finsten Jensen (3-696b6f456d7a7233707a336970)
Undervisere
Ditte Finsten Jensen