HLVK03872U Litteraturvidenskab: Tekst/kontekst
Text/Context
Litteraturvidenskab
Dette kursus handler om kontekstproblemet i det litteraturvidenskabelige studium af litterære tekster. Hvorfor og hvordan kontekstualiserer vi litterære tekster og problemer? Litteraturhistorien lærer os, at teksters betydning er kontekstbestemt, men nok så vigtigt er det, at der ikke kun findes én kontekst, men at tekster kan kontekstualiseres forskelligt. Vi skal ned i arkiverne, ned i historien, ned i begreberne og ned i forskellige former for tekstvidenskabelig og kontekstualistisk praksis. Til den ende vil kursets deltagere blive introduceret for en række digitale analyseredskaber, idet vi blandt andet skal arbejde med omfattende digitale tekstarkiver. Vi kommer i kurset til at arbejde indgående med metodiske spørgsmål omkring undersøgelsen af litteraturhistoriske fænomener.
Kurset er opdelt i tre temablokke. Første temablok handler om engelsk renæssanceteater, anden temablok om et romanhistorisk emne og tredje temablok om et samtidshistorisk emne. I alle tre temablokke skal de studerende udfærdige en materialesamling om et selvvalgt emne inden for temablokkens overordnede emne. I de to første temablokke skal materialesamlingen bestå af resultaterne af en computerassisteret analyse af store tekstkorpora hentet fra diverse digitale arkiver. I den tredje temablok skal de studerende indsamle litterært materiale til at belyse en konkret, historisk begivenhed.
Kurset vil bestå af enkelte forelæsninger og ugentlige seminarer, hvor de studerende individuelt og gennem samarbejde skal opbygge materialesamlinger, som vil kunne bruges i en afsluttende ugeopgave.
Til kurset hører et begrænset fælles pensum af historiske nøgletekster, baggrundslitteratur og forskningslitteratur om kontekstualisering, litteraturhistoriografi og digitale metoder i aktuel litteraturforskning, men først og fremmest skal deltagerne selv finde primærkilder (og relevant forskningslitteratur) til deres materialesamlinger. Det fælles pensum omfatter blandt andet Marlowe’s The Jew of Malta (ca 1592), Shakespeare’s The Merchant of Venice (ca 1597), Radcliffe’s The Mysteries of Udolpho (1794) samt Ted Underwoods Distant Horizons. Literary Evidence and Literary Change (2019). Digitale ressourcer i kurset omfatter blandt andet EEBO samt programmerne AntConc, Voyant Tool og Notepad++
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 280
- Seminar
- 28
- Eksamen
- 84
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HLVK03872U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Forårssemesteret 2025
- Kursuskapacitet
- 50
Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Christina Dahl (6-7b6f77403d39496a757e76777237747e376d74)
Undervisere
Christian Dahl og NN