HLVK03862U Litteraturvidenskab: Forskningsemne: Landskabet som litterært arkiv

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

The landscape as a literary archive

Uddannelse

Litteraturvidenskab

Kursusindhold

Dette forskningsemne vil tage afsæt i mit forskningsprojekt med arbejdstitlen: Landskabet som litterært arkiv. På kurset vil vi undersøge forbindelsen mellem materialitet og imagination. Vi vil bevæge os rundt i forskellige landskabers karakteristiske økologi og lokalt forankrede kulturarv.

Fremfor at tænke landskabet som et sted uden historie – en passiv æstetisk baggrund for menneskets kultur – arbejder vi med menneskets og landskabets fælles historie. Vi forener ideer om verdensskabelse, erindring og forandring. Hvad kan gå tabt eller destrueres i et landskab? Hvad kan bevares eller genoprettes? Hvordan har landskabet og mennesket formet hinanden?

2025 er året hvor parterne i den grønne trepart skal gøre de politiske mål realiserbare. Med dette puslespilsarbejde af arealanvendelse og forhandlinger i vores periferi, vil vi forholde os til litteraturvidenskabens potentiale i spørgsmål om forvaltning af land og jord.

Kurset er inddelt efter tre typer landskab. Mosen, heden og skoven. Først vil der være en introduktion til teori og metode med definition af myte-, historie- og landskabsbegrebet. Derefter fordybelse i mosen, heden og skoven, der hver især optegnes som historiske og materielle kontekster for et udvalg af skønlitteratur. Vi læser både folkesagn, poesi og prosa. Til sidst diskuterer vi forbindelsen mellem litteratur og praksis, og hvad det vil sige at have fokus på bevaring og tab i håndteringen af de planetære økologiske kriser.

På kurset arbejder vi med tesen om litteratur, som noget, der er materielt og kropsligt forankret. At landskabet ikke kun er repræsenteret i litteraturen, men at litteraturen også kan være repræsenteret i landskabet.

Kurset giver en indføring i mit forskningsarbejde, og undersøger hvordan man kan arbejde med myter og sagn i et litteraturvidenskabeligt perspektiv. Samtidig udfolder kurset de skiftende historiske blikke på moser, hede og skove og synliggør de materielle udvindinger af disse landskaber, som har fundet sted.

I løbet af kurset vil vi læse et udvalg af folkesagn og minder fra landbolivet i 1800tallets Danmark og ét nyere skønlitterært værk til hvert landskab (mosen, heden og skoven). Det kunne være værker som Nanna Storr-Hansens Bøgetid (2022) og Rasmus Daugbjerg Trold (2022) samt den grafiske roman The Mysteries (2023) af Bill Watterson og John Kascht. Folkesagnene vil være sammensat af fortællinger fra blandt andet Evald Tang Kristensens Danske Sagn bind I-VI (1892-1901) og Jens Kamp Danske Folkeminder, Æventyr, Folkesagn, Gaader, Rim og Folketro (1877). For at lære landskaberne bedre at kende læser vi naturvidenskabelige og naturhistoriske tekster om moser, heder og skove (f.eks. Moseplejebogen). Derudover læser vi en række teoretiske nøgletekster om emner såsom the substantive landscape (Kenneth Olwig, Anna Tsing), verdensskabelse (Tim Ingold, Ursula K. Le Guin), arkæologisk imagination (Karin Sanders), situeret viden (Donna Haraway, Maria Tatar, Robin Wall Kimmerer), det naturhistoriske arkiv (Georg Toepfer) samt naturreligion og animisme (Isabelle Stengers, Aksel Haaning).

Undervisningen vil bestå af en række forelæsninger, gruppearbejde og plenumdiskussioner. Der vil være besøg af gæsteundervisere, og jeg planlægger én eller flere feltturer.
Hvis du skal skrive BA-projekt, kan du bruge dette kursus som inspiration. Du skal tilmelde dig BA-projekt forløbet samt eksamen, og samtidig kontakte Liselotte på studie_litvid@hum.ku.dk for at blive tilmeldt inspirationskurset.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 294
  • Eksamen
  • 84
  • I alt
  • 420
Skriftlig
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse