HLVK03861U Litteraturvidenskab: Forskningsemne: Øhavets dekoloniale økologi

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Research Topic: Decolonial Ecology

Uddannelse

Litteraturvidenskab

Kursusindhold

Det caribiske øhav har i årtier været arnested for dekolonial økologisk tænkning. På dette kursus skal vi dykke ned i moderne caribisk litteratur fra 1970’erne og frem til i dag, og undersøge forholdet mellem kolonihistorie og klimakrise, og hvordan den caribiske litteratur udfordrer vestlige, kontinentale epistemologier. 

 

Vi tager teoretisk afsæt i den politiske filosof Malcom Ferdinands begreb ”dekolonial økologi”, som det udfoldes i hans bog af samme navn. Den dekoloniale økologi har til formål at udbedre ”modernitetens dobbelte fraktur”, der har tilstræbt at adskille kolonihistorie fra klima-og miljøhistorie. I dens sted installerer den dekoloniale økologi en bevidsthed om, at vores aktuelle klimakrise startede med kolonialismen, som en socio-økologisk begivenhed, der var baseret på en profitlogik, og betragtede både BIPOC (Black, Indigenous, People of Color), såvel som dyr, jord, planter, mineraler etc., som rene ressourcer.

 

På kurset skal vi læse essays, poesi og hybridlitteratur af caribiske forfattere fra både de tidligere britiske og franske kolonier, såsom Derek Walcott, Édouard Glissant, Jennifer Rahim, Kamau Brathwaite, Sylvia Wynter, Olive Senior og Wilson Harris, samt af amerikansk-caribiske forfattere såsom Alexis Pauline Gumbs og Marlene NourbeSe Philip. Vi skal desuden perspektiverende beskæftige os med værker af caribiske billedkunstnere, som Firelei Báez og Jean-Ulrick Désert, samt læse uddrag af digtere fra andre øhave, såsom Lehua Taitano fra Stillehavsøerne og Kathy Jetn̄il-Kijiner.

 

Kursets formål er a) at give de studerende indblik i moderne caribisk poesi, essayistik og hybridlitteratur fra 1970’erne og frem til i dag b) at undersøge forbindelserne mellem den caribiske kolonihistorie og den aktuelle klima-og biodiversitetskrise igennem litteratur-og kulturanalyse og c) at diskutere hvordan dekolonial økologisk øhavstænkning udfordrer antropocentriske og kolonialistiske dikotomier såsom natur versus kultur, fortid versus fremtid, og Historie versus historier.

Ved første kursusgang vil de studerende blive introduceret til centrale begreber, heriblandt ’decolonial ecology’, ’tidalectics’, ’poetics of relations’ og ’maroon ecology’. De efterfølgende kursusgange vil være strukturerede omkring en række litterære topoi, bl.a. plantagen, mangroven, slaveskibet, kysten og havbunden, der fungerer som prismer, hvorigennem vi analyserer forbindelsen mellem kolonihistorie og klimakrise i det caribiske øhavs litteratur.

Inden kursusstart vil der blive uploadet en detaljeret litteraturliste sammen med semesterplan til Absalon. Kursuslitteraturen vil gøres tilgængelig via filer der uploades til Absalon samt links til de ressourcer, der tilgås online og via Det Kongelige Bibliotek.

På kurset vil de studerende blive præsenteret for en række uddrag af centrale skønlitterære og hybridværker af centrale caribiske forfattere, og det forventes at de studerende selv udvælger og læser de fulde værker, de finder mest relevante for den litteraturvidenskabelige problemstilling de vælger til deres forskningsartikel. Derudover vil vi læse en række centrale teoretiske tekster, bl.a. kapitler fra Christina Sharpes In the Wake (2016), Malcom Ferdinands Decolonial Ecology (2022), Jason W. Moore Capitalism in the Web of Life (2015), Katherine McKittrick Dear Science and Other Stories (2020), samt forskningsartikler af Andreas Malm, Elizabeth DeLoughrey, Michael Niblett og en række andre.

De fleste undervisningsgange vil bestå af et oplæg fra min side, efterfulgt af forskellige øvelser efterfulgt af plenumdiskussioner. Øvelserne kan både være gruppebaserede og individuelle og kan veksle imellem at være begrebsdefinitioner, nærlæsninger, korte skriveøvelser og lignende.
De studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen og bidrage konstruktivt til den kollektive læringssituation. Eftersom kurset er defineret som et Aktuelt Forskningsemne-kursus har kurset som udgangspunkt en mere eksperimenterende og prøvende karakter, hvor de studerende inviteres ind i ’maskinrummet’ og selv får lov til at prøve kræfter med forskningens processer og udfordringer.
De studerende forventes enten alene eller i samarbejde med medstuderende at udarbejde en relevant litteraturvidenskabelig problemstilling indenfor kursets emne sideløbende med de øvrige kursusaktiviteter. Denne problemstilling danner grundlag for den større skriftlige opgave (forskningsartikel), som udgør den afsluttende eksamen.
Hen mod kursets afslutning vil vi afholde et problemformuleringsseminar, hvor de studerende har mulighed for at præsentere deres problemstilling og modtage feedback fra medstuderende og mig.
Hvis du skal skrive BA-projekt, kan du bruge dette kursus som inspiration. Du skal tilmelde dig BA-projekt forløbet samt eksamen, og samtidig kontakte Liselotte på studie_litvid@hum.ku.dk for at blive tilmeldt inspirationskurset.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 294
  • Eksamen
  • 84
  • I alt
  • 420
Skriftlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

 

 

Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse