HLIK0001EU LIN; Dansk talesprogs grammatik (specialisering i funktionel-kognitiv lingvistik)

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

The Grammar of Spoken Danish

Uddannelse

Lingvistik - specialisering i funktionel-kognitiv lingvistik

Kursusindhold

I kurset gennemgår vi nyere forskning i forskellene på skriftsprog og talesprog, og vi laver grammatiske analyser af autentisk talesprogsmateriale fra dansk. I den primære del af kursusforløbet sammenholder vi de beskrivelser vi finder i danske grammatikbøger af kongruens, tempus, bøjning m.m. med autentiske eksempler fra danske talesprogskorpusser, og vi diskuterer variationen i brug af dansk grammatik. Der vil desuden indgå et kortere forløb hvor vi afsøger forholdet mellem grammatik og prosodi ved at analysere prosodisk frasering og prosodisk prominens (tryk) i dansk talesprog.

 

Timerne er opbygget som holdundervisning og byder både på tekstgennemgang, analyseopgaver i grupper og fælles diskussioner. Vi søger i eksisterende danske korpusser, og som noget nyt vil vi blive introduceret kort til AI-baseret dataanalyse (via ChatGPT) for at undersøge hvordan det kan supplere vores kvalitative analyser af dansk talesprog.

 

Undervejs i kurset forventes deltagerne at finde og præsentere det emne, som de hver især vil arbejde med i deres eksamensprojekt (som er en empirisk undersøgelse af et talesprogsfænomen efter eget valg). Der vil således blive anledning til at diskutere arbejdsprocessen på kurset med underviser og medstuderende.

 

Kurset kræver kendskab til dansk grammatik svarende til Christian Becker-Christensen: Dansk syntaks: Indføring i dansk sætningsgrammatik og sætningsanalyse. Samfundslitteratur 2010, og til den lagdelte model til semantisk beskrivelse af sætninger som beskrevet i Elisabeth Engberg-Pedersen, Kasper Boye & Peter Harder: Semantik. Samfundslitteratur 2019. Desuden kræves grundliggende kendskab til dansk prosodi svarende til kapitel 2 i John Tøndering: Skitser af prosodi i spontant dansk. Museum Tusculanum 2008 (kan downloades her)

Målbeskrivelser

Faglige mål

Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan være:

Kandidatuddannelser:
2019-ordningen

2018-ordningen

KA-tilvalg:
2019-ordningen

 

Alle studieordningerne findes her.

Holdundervisning med forskellige former for aktiv undervisningsdeltagelse
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 146,5
  • I alt
  • 412,5
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveformsdetaljer
Fri mundtlig prøve med materiale
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Fri mundtlig prøve med materiale