HKVK0009EU KØN; KA-tilvalgsemne i Køn, seksualitet og forskellighed: Offentlig sex: Intimitet og kulturanalyse

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Sex in Public: Intimacy and Cultural Analysis

Uddannelse

Køn, seksualitet og forskellighed

Kursusindhold

Andenbølgefeminismens ikoniske mantra, ”det private er politisk”, er stadig en højaktuel indsigt. Vores intime liv fylder stadig mere og mere i offentligheden: Både når vi lægger billeder af vores daglige liv op på Instagram, når vi diskuterer identitetspolitik, eller når vi følger andres parforhold på tv, kan det ses som et udtryk for, ikke bare at intimiteten er et offentligt anliggende, men også at offentligheden er blevet intim. På dette kursus spørger vi, hvordan intimitetens vilkår i det 21. århundrede kan gøres til prisme for kulturanalyse, og hvordan intimitet kan forstås igennem forskelsbaserede sociale kategorier som køn, seksualitet, race, mm. I særdeleshed skal vi se nærmere på, hvordan homoseksualitet har givet anledning til forskellige rekonceptualiseringer af hvad intimitet kan siges at være og hvor det finder sted.

Vi vil dykke ned i centrale postmoderne sociologiske såvel som feministiske kulturanalytiske teorier, der på forskellige måder gør op med et klassisk skel mellem det offentlige og private, og konceptualiserer intimitet i det 20. og 21. århundrede (fx Lauren Berlant, Anthony Giddens, Michael Warner). Derudover skal vi også dykke ned i forskellige queer teorier og se, hvordan intimitet også kan forstås som fx ”upersonlig” (Leo Bersani) eller ”ubegrænset” (Tim Dean).

Selvom kurset gør intimitet til prisme for en generel kulturanalyse, tager vi udgangspunkt i kulturprodukter, der kan forstås som æstetiske i bred forstand. I løbet af kurset vil vi arbejde med empiriske analyser af kulturprodukter som film, tv, litteratur, kunst, fotografi, medieprodukter mm. og prøve at forstå, hvordan intimitet gives æstetisk og kulturel form. Hvordan fortælles intimitet? Hvornår oplever vi noget som intimt? Hvad er er intimitetens grænser og muligheder?

Målbeskrivelser

Kursusspecifikke mål

Kurset giver de studerende følgende:
Viden om:

  • de forskellige retninger, teorier og metoder, som præsenteres på kurset omintimitet, køn og seksualitet

  • centrale diskussioner inden for queer-, intimitets- og seksualitetsstudier

  • teoretiske begreber om køn, seksualitet og andre forskelssættende sociale kategorier.

 

Færdigheder i at

  • identificere og karakterisere de teoretiske retninger og metodiske principper, der præsenteres på kurset, med hensyn til disses indbyrdes ligheder og forskelle

  • analysere og reflektere over mulige forbindelser (intersektioner) mellem sociale kategorier som etnicitet, race, køn, seksualitet o.l.

 

Kompetencer til at

  • skelne mellem og reflektere over forskellige begreber og analysegreb inden for overlappet mellem kulturanalyse og queer teori.

  • anvende analysegreb og teorier præsenteret på kurset til at forstå, analysere og fortolke sociale markeringer af forskel i konkrete analyser af udvalgte kulturprodukter, medieprodukter, politiske diskurser, teoretiske tekster o.l.

  • vurdere og diskutere de mulige videnskabelige såvel som praktiske (fx etiske) konsekvenser af den valgte analyse- og argumentationsstrategi.


Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Køn, seksualitet og forskellighed:

KA-tilvalg:

2019-ordningen

 

Studieordningen findes her.

Kombinationer af holdundervisning, kollektiv tekstlæsning, studenterfremlæggelser og øvelser. Forelæsninger kan også indgå.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 146,5
  • I alt
  • 412,5
Skriftlig
Mundtlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Fri hjemmeopgave
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen