HKUK03391U KA tilvalg: Billedkunst- og designpraksis
Visual Arts and Design: Upper-Secondary School Practice
Hvordan skabes en lærerig vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis i billedkunst og design i gymnasiet? Kursets formål er at give indsigt i og erfaring med fagene billedkunst, design og design & arkitektur i gymnasiet gennem teori koblet med konkret praktisk afprøvning, udvikling og evaluering på baggrund af fagenes identitet, mål, kernestof, praksisformer, fagdidaktik og lovgrundlag.
På kurset arbejdes individuelt og i grupper med at:
Faglige temaer er i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb” (design og arkitektur samt billedkunst). |
Undervisningsform: Undervisningen består af introducerende forelæsninger, eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.
Teorier anvendes således, at de studerende udvikler, afprøver og evaluerer konkrete praksisaktiviteter og undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. |
Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, eller kan findes online, og består af kunst-/design relevant teori, tekster vedrørende billedkunst og designs praksis og kernestof og fagdidaktiske tekster.
online:
Litteratur som læses til første mødegang er:
På Absalon:
læreplaner stx billedkunst b og
vejledning (uvm.dk) faglige mindstekrav,
billedkunst
Andersen & Porse: Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis 2021, s. 10-23
Andersen &Porse: ”TAP-metoden og undersøgende undervisning i billedkunst” fra TEGN 2022
Emily Jean Hood and Amelia M. Kraehe: “Creative Matter: New Materialism in Art Education Research, Teaching, and Learning” fra Art Education, marts 2017
De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. De studerende gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og producerende handlinger.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 280
- Eksamen
- 84
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
- Krav til indstilling til eksamen
- Hjælpemidler
- Ingen hjælpemidler tilladt
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKUK03391U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Efterårssemesteren 2025
Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Karen Louise Grova Søilen (13-7066776a733378746a6e716a73456d7a7233707a336970)
Undervisere
Karen Louise Grova Søilen