HKUK03391U KA tilvalg: Billedkunst- og designpraksis
Visual Arts and Design: Upper-Secondary School Practice
Hvordan skabes en lærerig vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis i billedkunst og design i gymnasiet? Kursets formål er at give indsigt i og erfaring med fagene billedkunst, design og design & arkitektur i gymnasiet gennem teori koblet med konkret praktisk afprøvning, udvikling og evaluering på baggrund af fagenes identitet, mål, kernestof, praksisformer, fagdidaktik og lovgrundlag.
På kurset arbejdes individuelt og i grupper med at:
Faglige temaer er i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb” (design og arkitektur samt billedkunst). |
Undervisningsform: Undervisningen består af introducerende forelæsninger, eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.
Teorier anvendes således, at de studerende udvikler, afprøver og evaluerer konkrete praksisaktiviteter og undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. |
Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, eller kan findes online, og består af relevante tekster om kunst- og designfagenes didaktik samt tekster vedrørende praksis, teori og kernestof i billedkunst og design.
Til kurset må påregnes materialeudgifter.
Litteratur som læses til 1. modul:
UVM Læreplan og vejledning til billedkunst C STX: https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/stx-laereplaner-2017.
Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse. “TAP – en undersøgende metode i billedkunst”, TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, 10-23.
Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse. “TAP-metoden og undersøgende undervisning i billedkunst”, TEGN, 2022, 70-75.
Hannah Arendt. “Krisen i skolesystemet og pædagogikken”, Krisen i skolesystemet og pædagogikken – og andre pædagogiske tekster, Klim, 2021 (1958), 7-31.
Gert Biesta. “Om uddannelsens svaghed”, Den smukke risiko i uddannelse og pædagogik, Klim, 2014 (2013), 15-25.
De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. De studerende gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og producerende handlinger.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 280
- Eksamen
- 84
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
- Krav til indstilling til eksamen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKUK03391U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Efterårssemesteren 2023
Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Karen Louise Grova Søilen (13-7066776a733378746a6e716a73456d7a7233707a336970)
Undervisere
Chris Askholt Hammeken