HKUK03391U KA tilvalg: Billedkunst- og designpraksis

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Visual Arts and Design: Upper-Secondary School Practice

Kursusindhold

Hvordan skabes en lærerig vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis i billedkunst og design i gymnasiet? Kursets formål er at give indsigt i og erfaring med fagene billedkunst, design og design & arkitektur i gymnasiet gennem teori koblet med konkret praktisk afprøvning, udvikling og evaluering på baggrund af fagenes identitet, mål, kernestof, praksisformer, fagdidaktik og lovgrundlag.

 

På kurset arbejdes individuelt og i grupper med at:

  • udvikle og afprøve metoder til at analysere, vurdere og agere i åbne og komplekse skabelsesprocesser
  • facilitere og vejlede i processer, hvor fagenes viden, teorier og metoder vekselvirker i eksperimenterende visuelt praksisarbejde
  • undersøge, anvende og vurdere forskellige visuelle, rumlige og sanselige udtryk, medier, materialer og redskaber i eksperimenterende praksisarbejde, herunder relevante digitale muligheder
  • planlægge og gennemføre en iterativ, eksplorativ designproces indeholdende research, problemidentifikation, analyse, idé- og konceptudvikling, materiale- og konstruktionsvalg, prototyping og visualisering samt formidling og præsentation
  • tilegne sig videnskabelig funderet viden om fortidens og samtidens design inden for fagets genstandsfelter: produktdesign, kommunikationsdesign og design af fysiske omgivelser
  • tilegne sig videnskabelig funderet viden om teorier, metoder, begreber og problemstillinger inden for design, herunder designproces og designparametre: form, funktion og kommunikation.

 

Faglige temaer er i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb” (design og arkitektur samt billedkunst).

 

Undervisningsform: 

Undervisningen består af introducerende forelæsninger, eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.

 

Teorier anvendes således, at de studerende udvikler, afprøver og evaluerer konkrete praksisaktiviteter og undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester.

 

Undervisningsmateriale

Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, eller kan findes online, og består af relevante tekster om kunst- og designfagenes didaktik samt tekster vedrørende praksis, teori og kernestof i gymnasiefagene billedkunst og design. Derudover må materialeudgifter påregnes.

Litteratur som læses til 1. modul:

UVM Læreplan og vejledning til billedkunst C STX:   https:/​/​www.uvm.dk/​gymnasiale-uddannelser/​fag-og-laereplaner/​laereplaner-2017/​stx-laereplaner-2017.

Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse. “TAP – en undersøgende metode i billedkunst”, TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, 10-23.

Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse. “TAP-metoden og undersøgende undervisning i billedkunst”, TEGN, 2022, 70-75.

Hannah Arendt. “Krisen i skolesystemet og pædagogikken”, Krisen i skolesystemet og pædagogikken – og andre pædagogiske tekster, Klim, 2021 (1958), 7-31.

Gert Biesta. “Om uddannelsens svaghed”, Den smukke risiko i uddannelse og pædagogik, Klim, 2014 (2013), 15-25.

Undervisningen består af introducerende forelæsninger eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.

De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. De studerende gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og producerende handlinger.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 280
  • Eksamen
  • 84
  • I alt
  • 420
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Eksamensforudsætninger

Fagstudieordning Kandidatdelen af sidefaget i billed-kunst og design 2020 Justeret 2025

 

Fagstudieordning for kandidatuddannelsen i kunsthistorie 2019

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI