HIVK03643U INF: Teknologiforståelse (Obligatorisk og konstituerende for profilen i Information og IT)

Årgang 2023/2024
Engelsk titel

Technology and Culture (Compulsory and constituent for the profile in Information and IT)

Uddannelse

Studieordning Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling  Fagstudieordning for kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling 2021

Kursusindhold

I dette kursus skal vi beskæftige os med den historiske, kulturelle og samfundsmæssige indlejring af teknologier, med særligt fokus på de digitale teknologier. I en vekselvirkning mellem teoretiske og tekniske perspektiver skal vi diskutere hvad teknologi er, hvordan forskellige teknologier spiller ind på samfund samt hvordan vi som mennesker former teknologier og teknologier former os. Vi skal analysere konkrete digitale teknologier og diskutere forskellige teoretiske indgangsvinkler – filosofiske, historiske og kulturelle perspektiver.

Undervisningen vil være dialogbaseret, gruppeøvelser, mundtlige oplæg og peer feedback. 

Målbeskrivelser

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • den historiske, kulturelle og samfundsmæssige indlejring af digitale teknologier til produktion, lagring, cirkulation og anvendelse af information og data.
  • teorier og metoder til analyse af de måder hvorpå udvalgte systemer, medier og platforme strukturerer information og data og gør disse søgbare via fx algoritmer og søgemaskiner.

 

Færdigheder i at

  • analysere og diskutere udvalgte systemer, medier og platforme i historisk, kulturelt, teknologisk og samfundsmæssigt perspektiv.
  • forklare og vurdere valget af og sammenhængen mellem teorier og metoder til analyse af udvalgte systemer, medier og platforme.

 

Kompetencer til at

  • diskutere forskellige teoretiske perspektiver i forhold til hinanden og vurdere de metodiske og analytiske konsekvenser forbundet med at anvende forskellige teorier til analyse af en konkret digital teknologi.
  • gennemføre og formidle en analyse af en konkret digital teknologi.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Ekbia,H. et al. (2015). Big data, bigger dilemmas: A critical review. Journal of the Association for Information Science and Technology,66(8),1523–1545.

  • Gerhold, L., & Brandes, E. (2021). Sociotechnical imaginaries of a secure future. European Journal of Futures Research, 9(1), 1-19.

  • Kraaijeveld, S. R. (2021). Experimental Philosophy of Technology. Philosophy & Technology, 34(4), 993-1012.

  • Mößner, N., & Kitcher, P. (2017). Knowledge, democracy, and the internet. Minerva ,55(1), 1–24.

Forelæsninger, diskussioner i plenum, individuelle øvelser, gruppeøvelser, mundtlige oplæg og peer feedback.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 353,5
  • I alt
  • 409,5
Mundtlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Prøveformsdetaljer
Se Prøvebestemmelser og Særlige bestemmelser i studieordningen Fagstudieordning for Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling 2021
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 22/23

Reeksamen

Ved godkendt aktiv undervisningsdeltagelse - Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2023

Ved ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse - Bunden hjemmeopgave. Februar 2023