HIVK03632U Informationsorganisering og -analyse (Obligatorisk) - Profil IT
Information organization and information analyses (Compulsory)
Studieordning Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsvidenskab_og_kulturformidling_ka.pdf
Kurset gennemgår forskellige tilgange til at arbejde med store datamængder: Kvalitativ dataanalyse, kvantitativ indholdsanalyse, publikations- og citationsanalyse. Kurset introducerer desuden fagområdet ’altmetrics’. At arbejde med store datamængder fordrer bl.a. færdigheder i søgning, organisering og analyse, og kurset fokuserer derfor særligt på at give de studerende færdigheder inden for disse tre områder. Kurset giver en forståelse for sammenhængen mellem typen af data (strukturerede data/ustrukturerede data) og muligheder/udfordringer ved forskellige typer analyser. Desuden opnås konkret erfaring med brug af software til at organisere, analysere og visualisere data.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- teorier og begreber omhandlende søgning, indsamling, organisering, arkivering og analyse af information og data.
- muligheder og udfordringer ved at arbejde med store datamængder i forskellige kontekster.
Færdigheder i at
- anvende teorier og begreber til definition og analyse af problemstillinger omfattende store datamængder.
- udvikle løsninger til organisering, genfinding og sortering af strukturerede og ustrukturerede data under hensyn til den kontekst som løsningen er rettet i mod.
- analysere og visualisere datasæt.
Kompetencer til at
- planlægge, udføre og formidle dybdegående analyser af information og data.
- kritisk vurdere konsekvenserne af forskellige strategier for søgning, indsamling, organisering, arkivering og analyse af information og data.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- De Bellis, N. (2009). Bibliometrics and Citation Analysis: From the Science Citation Index to Cybermetrics. Scarecrow press.
- Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Metods Sourcebook (3rd ed.). Sage.
- Neuendorf, K. A. (2017). The Content Analysis Guidebook (2nd ed.). Sage.
- Nicolaisen, J. (2007). Citation analysis. Annual Review of Information Science and Technology, 41: 609-641.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSe Prøvebestemmelser og Særlige bestemmelser i studieordningen Fagstudieordning for Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab og kulturformidling 2021
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 21/22
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2022
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03632U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema i kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 1 hold á max. 35 studerende, ét hold med profil IT
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF).
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jeppe Nicolaisen (7-6d687331716c66436b7870316e7831676e)
- Grischa Fraumann (3-6e6d79476f7c7435727c356b72)