HIVB00332U INF: Kulturel innovation
Cultural Innovation
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA STO 2019
Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i informationsstudier, 2019 (ku.dk)
Innovation handler om at skabe værdi gennem nytænkning. Det være sig økonomisk, social, kulturel eller anden form for værdi. På kurset Kulturel innovation tager vi udgangspunkt i en række cases der kan illustrere problemstillinger og potentialer ved forskellige typer af udviklingsprojekter i kultursektoren. Kursets målsætning er at skabe et teoretisk fundament for at kunne forstå, udvikle, organisere, lede og reflektere over kulturelle innovationsprojekter. Fokus vil først og fremmest være på ABM-institutionerne, men der vil også være udblik til det øvrige kulturfelt. De valgte cases består dels af tekster og dels af materiale som de studerende selv indsamler i forbindelse med ekskursioner og feltarbejde
Faglige mål
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- kulturel innovation, partnerskaber, deltagelseskultur og samskabelse i kulturfeltet
- forskellige typer innovationsprojekter i ABM-institutioner og på tværs i kulturfeltet
- projektstyringsteori og -værktøjer
- organisationsteoretiske aspekter af organisering og ledelse af innovationsprojekter i kulturfeltet.
Færdigheder i at
- analysere innovationsprojekter i netværk af institutioner, brugere og andre interessenter
- analysere organisering og ledelse i kulturfeltet
- vurdere og reflektere over metoder til innovation, udvikling og organisering af innovationsprojekter.
Kompetencer i at
- vurdere forskellige tilgange til kulturel innovation
- indgå i en faglig diskussion af organisering, styring og ledelse af innovationsprojekter i kulturfeltet
- udvikle en projektide og reflektere over dens innovative potentiale samt mulige partnerskaber, finansiering og organisering.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Darsø, Lotte (2019): Innovationspædagogik. Samfundslitteratur.
- Larsen, Håkon (2016): Performing Legitimacy, Studies in High Culture and the Public Sphere. Palgrave Macmillan.
- Pedersen, Jacob C. (2019): Projektkompasset. Projektledelse i en foranderlig virkeldighed. Samfundslitteratur.
- Sørensen, Anne S. & Kortbek, Hjørdis K. (2018): Deltagelse som kunst- og kulturformidling. Samfundslitteratur.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider
Se prøvebestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres omkring semesterstart.
- Reeksamen
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00332U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Skema vil fremgå af kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Trine Louise Schreiber (15-7c7a71766d367b6b707a6d716a6d7a48707d7536737d366c73)
- Casper Hvenegaard Rasmussen (21-713c7684737c73756f6f8072806f817b838181737c4e76837b3c79833c7279)