HIVB00282U INF: Digital design
Digital design
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA STO 2019
Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i informationsstudier, 2019 (ku.dk)
På kurset i Digital Design introduceres de studerende til entreprenøriel tænkning og hvorledes denne anvendes i praksis ved gennemførelse af et digital design. Kurset vil endvidere anvende elementer fra kurset IT i organisationer. De studerende arbejder med ”real life” cases som danner baggrund for videre analyse, der leder frem til at kunne planlægge og gennemføre en design proces med inddragelse af relevante design metoder og evalueringsværktøjer. De studerende præsenterer deres eksamensprojekter på en afsluttende workshop.
Faglige mål
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- målgruppe-analyser og evalueringsmetoder
- sammenhænge mellem en valgt problemstilling fra praksis og udvikling af et digitalt produkt fx database, app, eller webside på baggrund af entreprenøriel tænkning
- undersøgelses- og analysemetoder for gennemførelse af en designproces.
Færdigheder i at
- identificere en relevant problemstilling inden for digitalt design
- tilrettelægge, gennemføre og evaluere en designproces
- diskutere centrale undersøgelses- og analysemetoder til gennemførelse af designprocessen
- analysere en gennemført designproces fra praksis
Kompetencer i at
- tilrettelægge undersøgelsesdesign med henblik på at gennemføre en designproces på baggrund af entreprenøriel tænkning
- reflektere over valg af design i forhold til praksis
- formidle projektideer til relevante målgrupper og beslutningstagere.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Binder, T., Brandt, E., Ehn, P., & Halse, J. (2015). Democratic design experiments: between parliament and laboratory. CoDesign, 11(3–4), 152–165.
- Folkmann, M.N. (2016). Designkultur : Teoretiske perspektiver på design. Samfundslitteratur
- Koskinen, I., Binder, F. T., & Redström, J. (2008). Lab, field, gallery, and beyond. Artifact: Journal of Design Practice, 2(1), 46–57.
- Preece, J., Sharp, H. & Rogers, Y. (2019) Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. Chichester: Wiley
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 min
- Prøveformsdetaljer
- Eksaminationssprog: Dansk eller Engelsk
Se prøvebestemmelser i Studieordning under kursusbeskrivelsen - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Den studerende må medbringe det opgivne pensum til det indleverede materiale til prøven.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres omkring semesterstart.
- Reeksamen
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres omkring semesterstart.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00282U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Skema vil fremgå af kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 2 hold á 30 deltagere
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Alesia Ann Zuccala (9-6a37837e6c6c6a756a49717e7637747e376d74)
- Jette Seiden Hyldegård (12-763a7485787071736d6d7e704c7481793a77813a7077)