HHIK08722U HIS 72. En kritisk introduktion til postkoloniale studier med Grønland som eksempel
HIS 72. En kritisk introduktion til postkoloniale studier med Grønland som eksempel
Historie
Modul 1: Historisk forskningsdiskussion og akademisk skriftlighed
(30 ECTS):
- Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion (HHIK03721E) [15 ECTS]
- Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03731E) [15 ECTS]
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
For studerende, hvis centrale fag hører under et
andet hovedområde end humaniora, forlænges
kandidatsidefaget med 30 ECTS-point, der skal udgøres af
fagelementerne Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med
fokus på forskningsdiskussion (HHIK03721E) og Metodiske og
analytiske redskaber (HHIK03731E) (se 2015-studieordningen for det
centrale fag på kandidat-niveau i Historie).
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Modul 1: Historisk forskningsdiskussion og akademisk
skriftlighed (30 ECTS)
En kritisk introduktion til postkoloniale studier med
Grønland som eksempel
Postkoloniale studier er et akademisk felt, der undersøger
konsekvenserne af den europæiske kolonialisme og imperialisme.
Betegnelsen dækker over en mangfoldighed af teoretiske og
analytiske tilgange til studiet af koloniale og postkoloniale
samfund.
Mange af de tidlige værker i den postkoloniale tradition var
litterære studier, som ret hurtigt fik indflydelse på discipliner
som historie og kulturstudier. Senest er indsigter og analytiske
greb fra feltet imidlertid blevet inkorporeret i arbejder indenfor
eksempelvis middelalderstudier, statskundskab og sociologi.
Samtidigt har kritikere dog sat spørgsmålstegn ved postkoloniale
studiers kritiske potentiale og/eller relevans. På kurset vil vi
betragte postkoloniale studier, og den kritik feltet har mødt, fra
et samfundsvidenskabeligt og kulturvidenskabeligt ståsted. Dette
åbner op for en grundlæggende diskussion af, hvad kolonialisme er,
og hvorvidt denne dominansform kræver særlig analytisk
opmærksomhed.
På denne baggrund skal vi arbejde med konkrete problemstillinger i
Grønlands historie, primært i perioden fra ca. 1800 til i dag.
Grønland er et interessant eksempel, ikke mindst fordi Danmark og
Grønlands fælles historie i høj grad præger den aktuelle relation
mellem de to lande. Især i medierne trives diskussioner, om
hvorvidt Grønland overhoved var en koloni, om Danmark bør sige
undskyld for det koloniale projekt og om karakteren af arven fra
kolonitiden.
Modul 1 omfatter to fagelementer: Historisk kerneområde 1 og
Metodiske og analytiske redskaber. I vores undervisning integrerer
vi disse to fagelementer, således, at vi både arbejder med
teoretiske og metodiske problemkomplekser og forholder os til
Grønland som case. Undervejs fokuserer vi på skriftlighed, ved at
arbejde med den akademiske artikelform (med velfungerende
forskningsoversigt), som eksamensopgaven i det historiske
kerneområde skal udarbejdes efter.
Kursuslitteraturen vil omfatte studier af Grønlands historie og den
dansk-grønlandske relation, samt klassiske og nyere værker inden
for postkoloniale studier (eksempelvis forfattere som Frantz Fanon,
Edward Said, Dipesh Chakrabarty, Gyan Prakash, Ann Laura Stoler,
Arif Dirlik, Vivek Chipper, Gurminder Bhambra, Julian Go m.fl.).
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus
på forskningsdiskussion
•
Metodiske og analytiske redskaber
•
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 259
- Forberedelse
- 406
- Holdundervisning
- 112
- I alt
- 777
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/ka-tilvalg/tilvalghistorie/Sider/default.aspx
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK08722U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Søren Rud (7-7a76796c75797c476f7c7435727c356b72)
- Søren Ivarsson (5-6e7b667778456d7a7233707a336970)