HHIK02881U HIS 88. Brexit, devolution, afkolonisering og arven efter det britiske Imperium til debat

Årgang 2021/2022
Engelsk titel

HIS 88. Brexit, devolution, afkolonisering og arven efter det britiske Imperium til debat

Uddannelse

Historie
Område E: Mundtlig fremstilling og debat (HHIK03881E)
[Fagstudieordning. Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2019-ordningen]

Område E: mundtlig fremstilling og debat (HHIK13881E)
[Fagstudieordning. Kandidattilvalg i historie, 2019-ordningen]

Historisk tilvalgsområde 2 (HHIB10221E) [kun for studerende med grundfag i Historie]
[Fagstudieordning. Bachelortilvalg i historie, 2019-ordningen]

Kursusindhold

Få overblik på
Historie, KA-2019, ét-faglig, lektionskatalog forår 2022
eller
Historie, KA-sidefag-2019, lektionskatalog forår 2022
eller
Historie, BA, lektionskatalog forår 2022

HIS 88. Brexit, devolution, afkolonisering og arven efter det britiske Imperium til debat

Med et åbent kritisk historikerblik ser vi på hvordan arven efter imperiet har påvirket kontroversen om Brexit. Om arven overhovedet findes har længe været diskuteret i forskningen. Hvad slags arv og hvis arv drejer det sig om? Arven har så fået fornyet aktualitet i forbindelse med den offentlige debat om Brexit. Afkoloniseringen fortsætter i opgøret med de politiske, sociale og kulturelle følger af kolonitiden, herunder indvandrings- og flygtningedebatten, taking back control, ’Rhodes Must Fall’ og de allerseneste diskussioner omkring racisme inden for det britiske kongehus. Det sidste har perspektiver for forestillinger om bl.a. at kunne genoplive Commonwealth efter briternes udtræden fra EU. Skotske, walisiske, nordirske og engelske ønsker om deres respektive uafhængighed fra Storbritannien handler bl.a. om national identitet, eksempelvis om ”engelskhed” til forskel fra ”britiskhed.” Hvorledes kan faghistorikeren levere overbevisende argumenter i forhold til debatten? Hvordan afvejes ens historisk faktuelle overbevisning i forhold til ens historiske ”empati” med modstanderen?

- Embers of Empire in Brexit Britain. Eds.: Stuart Ward & Astrid Rasch. London: Bloomsbury Academic, 2019.
- Discourses of Brexit. Eds. Veronika Koller, Susanne Kopf & Marlene Miglbauer. Routledge, 2019.
- Lone Rørbech, Charlotte Jørgensen & Christian Kock: Retorik der flytter stemmer – hvordan man overbeviser i offentlig debat. Retorikforlaget, 2011.

Kildetekster og videoer med taler og debatindlæg vil indgå i undervisningen.

Kun studerende med grundfag i Historie kan anvende dette kursus som Bachelortilvalg.
Holdundervisning / øvelser
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 203
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • I alt
  • 388,5
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)