HHIK01811U HIS 81. Migration og død - befolkningshistorie i 1800-tallets Danmark og Dataanalyse som historisk metode
HIS 81. Migration og død - befolkningshistorie i 1800-tallets Danmark og Dataanalyse som historisk metode
Historie
Område A: akademisk skriftlighed med fokus på forskningsdiskussion
(HHIK03811E) + Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03821E)
[Fagstudieordning. Kandidatuddannelsen i historie [almen
profil], 2019-ordningen]
For studerende, hvis centrale fag hører under et andet
hovedområde end humaniora, forlænges kandidatdelen af sidefaget med
30 ECTS, der skal udgøres af fagelementerne:
Område A: akademisk skriftlighed med fokus på forskningsdiskussion
(HHIK03811E) + Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03821E)
[Fagstudieordning. Kandidatdelen af sidefaget i historie,
2019-ordningen]
Få overblik på
Historie,
KA-2019, ét-faglig, lektionskatalog efterår 2021
eller
Historie,
KA-sidefag-2019, lektionskatalog efterår 2021
HIS 81. Migration og død - befolkningshistorie i
1800-tallets Danmark og Dataanalyse som historisk metode
På dette kursus undervises i dataanalyse som historisk metode, så
alle kan være med. De, som viser sig at være særligt
data-interesserede, kan få lejlighed til at prøve kræfter med store
datasæt fra forskningsprojektet Link-Lives (se Link-Lives.dk), men
det er også muligt at bruge analysemetoderne helt simpelt til at
strukturere en analyse af for eksempel 50 artikler om syfilis i
Ugeskrift for Læger.
Historisk fokuserer undervisningen på, hvordan mennesker har levet
deres kropslige og sociale liv i 1800-tallets Danmark med vægt på
de enkelte menneskers og familiers handlemuligheder. I 1800-tallet
ændrede betingelserne for det mest basale menneskelige sig med
usædvanlig høj hastighed. Det gælder for eksempel barndommen,
familien, mobiliteten, sundheden, sygdommene, fødslerne, døden og
risikoprofilerne. Vi underviser ud fra to fokusfelter: mortalitet
og migration.
Mortalitet: Døden burde være den simpleste af de demografiske
processer, idet døden sker for alle, og kun én gang for hver
person. Men sygdomme, dødsårsager og dødsårsagsstatistik er
udfordrende at arbejde med i historisk-demografiske analyser, da de
er under konstant påvirkning af sociale, moralske og politiske
kræfter, samt en kontinuerlig udvikling af den medicinske viden. Vi
arbejder på kurset med i hvor høj grad sygdomsbilleder, dødsårsager
og kroppene ændrer sig (sygelighed, sundhed, aldring, dødelighed),
og betydningen af bl.a. køn, alder og bopæl, samt politiske,
videnskabelige og sociale kræfters påvirkning.
Migration: Mennesker har til alle tider flyttet sig, men hvor
meget, hvorhen og hvem, der har været mobile, har ændret sig. Med
de store samfundsændringer i 1800-tallet som urbanisering og
industrialisering ændrede mulighederne sig for menneskers
geografiske mobilitet. På kurset underviser vi i udviklingen og
forskelle i mobilitet og i betydningen af bl.a. køn, erhverv, bopæl
og alder.
Vi har bygget kurset op, så vi begynder med det metodiske, samtidig
med at hele holdet læser fælles grundbøger, der giver et
vidensgrundlag, så man kan få gode ideer til sin egen opgave. Efter
den første måned fortsætter metodeundervisningen, mens læsningen i
stigende grad fokuseres individuelt om den kommende opgaves
problemformulering. I løbet af metodeundervisningen udarbejdes en
poster, der analyserer noget af den kommende opgaves kildemateriale
med dataanalyse-metoder. Metodeundervisningen afsluttes med en
mundtlig eksamen i november.
Fra november koncentrerer undervisningen sig om opgaveskrivning med
særlig vægt på, hvordan man laver en velfungerende
forskningsdiskussion. Der kan både skrives mikrohistoriske opgaver
og opgaver med en mere generaliserende synsvinkel, og tidsperiode
kan vælges kortere eller længere.
Grundbøger på kurset er nedenstående. Oplysninger om den øvrige
litteratur lægger vi i Absalon. Vi anbefaler, at I, inden kurset
begynder, læser Livi-Bacci og efter eget valg enten Søren Mørch
eller 200 sider i Rerup og laver uploads om dem efter anvisninger i
Absalon, så vi kan komme hurtigt fra start.
- M. Livi-Bacci: The Population of
Europe. A History. Oxford: Blackwell Publishers,
2000.
- Søren Mørch: Den ny Danmarks historie
1880-1960. Gyldendal, 1982 (eller senere).
Den ny Danmarks historie giver en velskrevet, fyndig
og til tider provokerende gennemgang med stor vægt på emner af
relevans for dette kursus. Findes på mange biblioteker eller kan
købes antikvarisk.
Rerup, Lorenz: Tiden
1864-1914. (Gyldendals) Danmarks historie, Bd.
6. København, Gyldendal, 1989.
Tiden 1864-1914 er fremragende og velskrevet, men kan være
svær, fordi den er på et højt fagligt niveau. Findes på mange
biblioteker eller kan købes antikvarisk.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 112
- Forberedelse (anslået)
- 406
- Eksamensforberedelse
- 259
- I alt
- 777
Blanketnavn i Selvbetjeningen: Historie: Omr A og
redskaber (30 ECTS), efterår 2021
Ordinær tilmelding: Ved tilmelding betragtes det andet "Omr A
og redskaber" kursus som 2. prioritet. Tjek alle tilmeldinger
inden du logger af Selvbetjeningen. Hvis der opstår problemer
med tilmelding til Historiekurser, kan der i tilmeldingsperioden
ringes på hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51 29 98 32.
Eftertilmeldingsperioden: på kurser med ledige pladser anvendes
direkte holdplacering i Selvbetjeningen.
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK01811U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Samantha Nordholt Aagaard (7-64646a64647567436b7870316e7831676e)
- Louise Villefrance Isted Ludvigsen (16-7073796d7769327079687a6d6b776972446c7971326f7932686f)
- Mads Linnet Perner (6-726774706774426a776f306d7730666d)