HHIB15285U HIS 28. (BA-tilvalg) Identitet og Politik i Oldtidens Athen
HIS 28. (BA-tilvalg) Identitet og Politik i Oldtidens Athen
Område 4: akademisk skriftlighed (HHIB10281E) [ikke for
studerende med grundfag i Historie]
[Bachelordelen af sidefaget i historie, 2022-ordningen]
Område 4: akademisk skriftlighed (HHIB10281E) [ikke for
studerende med grundfag i Historie]
[Bachelortilvalg i Historie, 2022-ordningen]
Få overblik på
Historie,
BA-tilvalg, lektionskatalog forår 2025
HIS 28. (BA-tilvalg) Identitet og Politik i Oldtidens
Athen
Begrebet ’identitetspolitik’ er efterhånden så udbredt, at de
fleste virker til at have en idé om, hvad det vil sige, at en
politik tager udgangspunkt i identitet. Men hvad vil det egentlig
sige? I dag handler det typisk om at understøtte en bestemt del af
befolkningen, som oplever negativ forskelsbehandling inden for et
samfunds institutioner og normer. Men koblingen mellem identitet og
politik er ikke ny, selv om vor tids store opmærksomhed på de
underpriviligerede måske er det. I dette kursus undersøger vi,
hvordan personlig og kollektiv identitet formede og blev formet af
det klassiske, athenske demokrati. Håbet er, at vi, fra et
historisk persepktiv, kan få en dybere forståelse for en
diskussion, som synes bundet til netop vores tid.
Ordet ’identitet’ kommer fra det latinske idem: ’samme’.
Vi skal forsøge at forstå, hvad det var, der gjorde, at nogle
mennesker i den oldgræske verden kunne forstå sig selv som værende
’de samme’. Der var både tillid og stolthed i identiteten som
athensk borger; det var nødvendigt for at få folk til at bruge
deres tid i rådsbygningen, for eksempel, i stedet for på marken
derhjemme. Men for at forstå, hvordan nogen kan være de samme, må
vi forstå, hvordan de adskiller sig fra dem, de ikke er.
Kurset kommer derfor til at balancere imellem identitet og forskel,
inklusion og eksklusion i arbejdet med at forstå, hvordan identiter
blev forhandlet, konstrueret og beskyttet i det klassiske Athen.
Kurset har til formål at styrke den studerendes akademiske
skriftlighed. Ud over at opøve en rutineret omgang med skriftlige
virkemidler som brugen af metatekst og paragraphing lærer
den studerende at artikulere de elementer af en historisk
undersøgelse, som gør den videnskabeligt lødig: teoretisk
begrebsafklaring, metodisk stringens, klarhed over undersøgelsens
taksonomiske niveauer og en rød tråd fra problemformulering til
konklusion. Undervisningen veksler imellem forelæsninger og
seminarer med individuelle og gruppebaserede skriftlige øvelser.
Sidste tredjedel af kurset overgår undervisningen til
opgaveskrivning med feedback fra underviser og
medstuderende.
- Francis Fukuyama: Identity: Contemporary Identity Politics
and the Struggle for Recognition. London: Profile Books, 2018.
- Robet Garland: How to Survive in Ancient Greece. Pen
& Sword Books Limited, 2020.
- Mogens H. Hansen: The Athenian Democracy in the Age of
Demosthenes: Structure, Principles, and Ideology. 2. ed.
Bristol Classical Paperbacks. Bristol: Classical Press,
2001.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 12
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 191
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- I alt
- 388,5
Se relevant lektionskatalog for blanketnavn.
Henvendelse med spørgsmål vedr. tilmelding til Historiekurser på
hverdage kl. 10-12 på tlf.: 51 29 98 32.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Hjemmeopgave
- Krav til indstilling til eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Intern prøve ved én eksaminator.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB15285U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Bachelorsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Emil Skaarup (11-6a726e7178706666777a75456d7a7233707a336970)