HFRK14222U Fremmedsprogstilegnelse, kultur og didaktik: Fremmedsprogs- og kulturdidaktik

Årgang 2023/2024
Engelsk titel

Foreign Language and Culture Pedagogy

Kursusindhold

Kurset giver en indføring i teorier om fremmedsprogtilegnelse, de fire sprogfærdigheder, interkulturel kompetence, kultur- og litteraturdidaktik, undervisningsmetoder, lærerkognition og forhold vedrørende elevvariablen (fx alder, intelligens, motivation, elevtyper). Der fokuseres endvidere på tilrettelæggelse af konkrete eller fiktive undervisningsforløb samt curriculumanalyse. Der vil være mulighed for at komme i et minipraktikforløb på et gymnasium i hovedstadsområdet i løbet af kurset.

  • Bjerre, M. & Ladegaard, U. (2007). Veje til et nyt sprog – teorier om sprogtilegnelse. Dansklærerforeningens Forlag.
  • Leth Andersen, H. et.al. (2014). Fremmedsprog i gymnasiet. Teori, praksis og udsyn. Samfundslitteratur.
  • Kompendiet Fremmedsprogs- og kulturdidaktik
Holdundervisning
Kurset udbydes til alle kandidatstuderende på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, samt som KA-tilvalg for studerende fra andre institutter.
Det kan tages som en del af studiemønstret Fremmedsprogstilegnelse, kultur og didaktik eller som frit emnekursus.

Kurset er obligatorisk på den gymnasierettet profil på KA på fransk, italiensk, spansk og tysk.

Kurset kan ikke bruges til Foreign Language Acquisition/​Fremmedsprogstilegnelse på den gymnasierettet profil på engelsk KA.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 353,5
  • I alt
  • 409,5
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio, En samlet portfolio uploadet i digital eksamen: Deadline 11. januar 2024
Prøveformsdetaljer
• Mundtligt gruppeoplæg ledsaget af et refleksionspapir på 1 ½-2 sider samt en powerpoint
• Kort skriftlig opgave på 5 normalside
• Afsluttende hjemmeopgave på 10-12 normalsider samt et formidlingsprodukt, som skal kommenteres og kvalificeres i hjemmeopgaven.
Kriterier for bedømmelse