HFRB10261U Fransk - Fransk sprog og tekst (BASF/BATV)

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

French - Language and Text (BASF/BATV)

Kursusindhold

Formålet med kurset er at give indsigt i dels fransk lyd- og sætningsstruktur, dels fransk tekstlæsning. Undervisningen er opdelt i følgende tre dele:

  • Fonetik: Vi arbejder med det franske lydinventar, med dansktalendes udtalevanskeligheder ifht artikulation af de franske lyde samt med forholdet mellem skrift og lyd på fransk. Individuel korrektion af fransk udtale sker gennem computermedieret undervisning (via vores sproglaboratoriefaciliteter).
  • Grammatik: Vi arbejder med opbygningen af franske sætninger (syntaks) samt med ordenes bøjning (morfologi.
  • Vi oparbejder og træner forskellige metoder til systematisk og akademisk kvalificeret analyse af litterære og ikke-litterære fransksprogede tekster fra det 20. og 21. århundrede.
  • Jensen, Ole Kongsdal & Oluf Thorsen (2005): Fransk fonetik & fonologi. Købes i PubliKom (lokale 11A-0-02) på KUA2.
  • Durousseau, Isabelle & Ole Kongsdal Jensen (1998 el. senere): Exercices pratiques de phonétique française. Købes i PubliKom (lokale 11A-0-02) på KUA2.
  • Rasmussen, Jens & Lilian Stage (1993 [1981]): Moderne Fransk Grammatik. Schønberg, København. Købes i Academic Books (KUA2, den store aula)
  • Bescherelle. L’art de conjuguer. Dictionnaire de 12000 verbes – eller en tilsvarende bog om franske verbers bøjning (fås bl.a. i Den franske Bogcafé).
  • Oplysninger om materiale til tekstlæsning gives ved semesterstart.
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • I alt
  • 409,5
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 3 timer med opsyn.
Krav til indstilling til eksamen

http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/fransk/

Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/fransk/

Kriterier for bedømmelse