HFRB01141U FRA Demokrati, identitet og brudflader

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

FRA Demokrati, identitet og brudflader

Kursusindhold

Kurset undersøger spændinger og konflikter i det moderne Frankrig gennem tre hoveddimensioner: demokratiske institutioner, national identitet og sociale brudflader.
Vi analyserer fransk demokrati, republikanisme og laïcité med tekster af Rosanvallon, Weil og Fassin samt aktuelle politiske debatter. Dernæst udforskes national identitet gennem Guilluy og Gauchet, suppleret af litterære og filmiske værker som Entre les murs. Chanson douce og Soumission. Til sidst undersøges sociale og politiske konflikter, herunder gule veste-bevægelsen, via Fourquet, Slimani og samtidige presseanalyser og meningsmålinger.
Færdighedsmæssigt fokuserer kurset på kritisk diskursanalyse, politisk argumentation og akademisk skriftlighed på fransk (B1/B2). De studerende udvikler kompetencer i interkulturel refleksion, projektarbejde og brug af digitale metoder, herunder AI-baseret tekstanalyse af franske medier.
Eksamen består af hjemmeopgaver, en mundtlig prøve samt en formidlingsopgave, hvor de studerende demonstrerer evnen til at analysere og diskutere centrale identitets- og demokratidebatter i Frankrig med en teoretisk og empirisk forankret tilgang.

Pierre Rosanvallon, La démocratie inachevée (2000).  Patrick Weil, Qu'est-ce qu'un Français ? (2005). Éric Fassin, Gauche: l’avenir d’une désillusion (2014). Jérôme Fourquet, L’Archipel français (2019). Leïla Slimani, Chanson douce (2016). Michel Houellebecq, Soumission (2015). Christophe Guilluy, No Society. La fin de la classe moyenne occidentale (2018). Marcel Gauchet, La Révolution des pouvoirs (1995)

Film: La Haine (Mathieu Kassovitz, 1995), Entre les murs (Laurent Cantet, 2008)

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 217
  • I alt
  • 273
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
10 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Prøveformsdetaljer
Løbende udprøvning består af 4 aktiviteter fordelt over semesteret: to skriftlige analyser på 3-5 sider, en mundtlig fremlæggelse på 10-15 minutter af et emne inden for pensum og en afsluttende formidlingsopgave, hvor den studerende selv vælger fokus. Formidlingsopgaven kan have form at en skriftlig artikel, et podcast-udkast, eller en YouTube-video målrettet et bredt publikum. Omfang: artikel 5-7 sider, podcast eller video 10-15 minutter. Eksamenssprog: dansk eller fransk.
Hver aktivitet vurderes individuelt og ledsages af feedback. Samlet bedømmelse gives efter 7-trinsskalaen på baggrund af helhedsindtryk og progression
Eksamensforudsætninger

Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i fransk sprog og kultur, 2025

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i fransk sprog og kultur, 2025

Reeksamen

Fagstudieordning for bacheloruddannelsen i fransk sprog og kultur, 2025

Kriterier for bedømmelse