HFMK03544U FM Digitale film- og mediestrategier: Seminar B: Digital kommunikation og mediekultur
Digital film and media strategies: Seminar B
Kandidatuddannelsen i Film- og Medievidenskab, 2019-ordningen.
På dette kursus får du teoretisk viden og praktiske færdigheder, der giver dig kompetencer til at arbejde professionelt med digital strategisk kommunikation i en organisation, virksomhed, på en redaktion eller lignende, og du får forståelse af feltet i en større, mediekulturel kontekst. Dette indbefatter et perspektiv på, hvordan kulturelle strømninger og mekanismer i brugerkulturen kan forstås og omsættes i digital praksis.
Du får forståelse for at arbejde med brandstrategisk digital
kommunikation, ekstern digital kommunikation, digitale kampagner,
eventskabelse og PR, onlinefællesskaber, rutinekommunikation samt
intern digital kommunikation, da vi anlægger en holistisk tilgang
på området. Her medtænker vi organisationen, konteksten,
mediekulturen og brugeradfærden i vores analytiske og praktiske
opgaveløsning. Pensum består af klassisk og ny litteratur på
området. Undervisningen baserer sig desuden på best practice cases
samt inspiration fra den aktuelle medieteknologiske udvikling og
tendenser, der præger området, hvor du også lærer at anlægge et
kritisk blik.
Forvent et involverende kursus, hvor du skal reflektere over din
faglige udvikling og retning indenfor faget også. På kurset
gennemgår vi trinnene, der typisk definerer arbejdet med udvikling
og eksekvering af digital strategisk kommunikation. Du lærer, hvad
der kendetegner en god strategisk kommunikationsløsning. Du vil
skulle arbejde med brugerforståelse og konceptudvikling, og får
indblik i formidlingsformer og formater, fra sociale medier til
video og podcast. Du skal producere 2-3 afgrænsede løsninger eller
oplæg i forløbet, fortrinsvist i grupper for en caseorganisation,
og du bliver trænet i at pitche idéerne og løsningerne også.
Gymnasierettede kandidatstuderende skal følge seminar B.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- digital kommunikation, formidling og fortælling i forskellige genrer og på tværs af medier og digitale platforme
- centrale begreber til forståelse af kommunikative film- og mediestrategier og disses specifikke betingelser og udformning i digitale mediemiljøer, herunder begreber som spin, propaganda, branding, PR og eventskabelse
- sammenhænge mellem digitale film- og medielanceringsstrategier og nye produktions- og online distributions- og brugermønstre
- udvikling og evaluering af kommunikative strategier, fortællinger og andre formidlingsstrategier i forskellige digitale kontekster.
Færdigheder i at
- analysere alle aspekter af en digital kommunikations- eller formidlingssituation på baggrund af relevante teoretiske begreber og viden om publikum/seere/brugere
- teoretisk at forklare forskelle og ligheder mellem forskellige digitale kommunikations- og formidlingsstrategier på tværs af platforme
- anvende teoretisk, analytisk og praktisk viden til at løse en
arbejdsopgave for en aftager i film- og mediebranchen.
Kompetencer til at
- analysere en given kommunikations- eller formidlingssituation i alle dens aspekter
- udvikle en digital kommunikations- eller formidlingsstrategi fra koncept til produkt i samarbejde med en organisation eller virksomhed
- evaluere implementeringen og resultatet af en given kommunikations- og formidlingsstrategi på baggrund af en film- og medievidenskabelig analyse.
Der anvendes film- og medievidenskabelig teori om digitale film- og mediestrategier, bl.a. om tværmedial kommunikation, kombineret med audiovisuelle øvelser.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Den aktive undervisningsdeltagelse består af 2-3 godkendte øvelser/produktioner (10-15 minutters oplæg, 3-5 normalsider eller produktion af maks. 10 minutters varighed).
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Juni
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres ved semesterstart.
- Reeksamen
Se studieordningen
August
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”.
Kriterier for bedømmelse
Se studieordning:
Film- og Medievidenskab, 2019-ordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFMK03544U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- --
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Marta Karolina Olsen (20-6f63747663306d6374716e6b706330716e756770426a776f306d7730666d)
Undervisere
Marta Karolina Olsen