HFMB10091U FM Indholdsproduktion til digitale platforme
Film and Media Production for Digital Platforms
Bachelortilvalg på Film- og Medievidenskab 2019-ordningen
Kurset retter sig mod produktion af video og podcast til digitale platforme. Der undervises med afsæt i film- og medievidenskabelige teorier, og der lægges vægt på refleksion over problemløsnings- og formidlingsmetoder til forskellige digitale platforme, kommunikationssituationer og målgrupper. Arbejde med ideudvikling, storytelling, journalistisk og strategisk kommunikation er centrale elementer i kurset. Kurset lægges til rette omkring tre produktioner, som de studerende i grupper skal gennemføre i løbet af semesteret. Disse produktioner kan fx rette sig mod konkrete virksomheder med henblik på tværmedial kommunikation på sociale medier, de kan rette sig mod fx en organisations eller forenings digitale formidling af journalistisk indhold, eller de kan basere sig på et samarbejde inden for manuskriptskrivning og storytelling med henblik på digital produktion.
Der er et begrænset antal pladser til dette kursus. Hvis vi modtager for mange tilmeldinger til kurset efter den ordinære tilmeldingsperiode, vil der blive trukket lod om pladserne. Såfremt du ikke kan tilbydes en plads på kurset, vil du blive kontaktet med henblik på at vælge et andet kursus.
Kurset giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- produktion af audiovisuelt fiktions- eller fakta-indhold til digitale platforme. Formaterne kan være video, web, VR, kortfilm eller andre kortere formater til digitale platforme såvel som til organisationer.
- styrker og svagheder ved forskellige kommunikationsformer og formater formater i forhold til valg af platform og produktionens formål og målgruppe
- teorier om og modeller for ideudvikling og produktion, strategisk kommunikation, storytelling og entreprenørskab i relation til en praktisk produktion
Færdigheder i at
- udvikle, pitche, producere og distribuere mindre film- og medieproduktioner til forskellig brug
- analysere specifikke formidlingsstrategiers egnethed i forhold til konkrete kommunikationskontekster
- arbejde praktisk og projektorienteret med video/lyd/tekst i fiktions- og fakta-formater sammen med andre studerende
Kompetencer i at
- anvende film- og medievidenskabelige teorier konkret i et praktisk produkt og reflektere over deres styrker og svagheder
- tilrettelægge og gennemføre produktioner og reflektere over egen rolle i processen og egne muligheder i forhold til ideudvikling og formidling samt i forhold til fremtidige samarbejder og arbejdsopgaver
- reflektere over produktets udformning i forhold til indhold, målgruppe, positionering og anvendelse
Fagets teoretiske udgangspunkt er formidlingsteori med fokus på mediesociologi, fortælleteori indenfor fiktion og fakta, ideudviklingsstrategi, æstetik samt digitale evalueringsstrategier konkretiseret i tilgængelige metoder til indsamling og analyse af forbrugsdata.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
- Krav til indstilling til eksamen
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
- 3 godkendte produktioner inden for de i BA-tilvalgsstudieordningen nævnte områder.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Juni
Se Eksamensdatoer - ”find tid og sted”. Planen vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
Se studieordning:
August
Se Eksamensdatoer - ”find tid og sted”.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFMB10091U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- --
- Kursuskapacitet
- --
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anne Brostrøm Storgaard (4-717283845078857d3e7b853e747b)
Undervisere
Anne Brostrøm Storgaard