HEGRBTV01U Tværfagligt valgfag, emne 1: Nye ord, nye diskurser til et samfund i forandring (covid, klima, kunstig intelligens)

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Interdisciplinary Elective Subject, topic 1: Nye ord, nye diskurser til et samfund i forandring (covid, klima, kunstig intelligens)

Kursusindhold

Vi har i Danmark har set en hastig sproglig reaktion på de senere års nye samfundsmæssige udfordringer, f.eks. på helbreds- og klimaområdet. Det drejer sig i høj grad om nye ord (neologismer) og ord fra engelsk, der er kommet til i ordforrådet for at dække de nye fænomener (tænk på ord som superspreder, incidenstal, CO2-aftryk, green washing). Samtidig er der opstået nye diskurser og bevidstheder om emnerne i såvel formelle som uformelle fora. Det samme kan siges om det digitale område kunstig intelligens, hvor især mange engelske ord anvendes (AI, chatbot, osv). På EGRs respektive fremmedsprog er der sket parallelle udviklinger, og det hurtigt voksende nye ordforråd er et vigtigt felt at holde sig ajour med, ligesom de vigtigste diskurser er centrale at kunne afdække i tekster på EGRS’s sprog.

Kurset vil trække på både strukturel, kontrastiv sprogvidenskabelig teori og på sociolingvistisk teori (sprogpolitik, pragmatik, diskursanalyse):

  • Hvad er principperne i dannelsen af nye ord (neologismer) og hvordan udmøntes de på EGR’s forskellige sprog?
  • Hvad er de sprogpolitiske mekanismer for accept vs. ikke-accept af nye ord og begreber (hvilke instanser godkender nyt ordforråd i de respektive samfund, og hvilken holdning har disse officielle instanser til f.eks. brug af engelske termer i andre sprog end engelsk)?
  • Hvordan kommer nye diskurser til udtryk i de respektive samfund?

 

Kurset vil desuden indeholde en metodisk komponent, som medfører indføring i korpuslingvistik (datavalg, søgeværktøjer, kvantitative og kvalitative tilgange):

  • Hvordan følger og dokumenterer man en neologismes opståen?
  • Hvordan kan man afdække diskurser om de nye emner i formelle og uformelle fora?
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • I alt
  • 409,5
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)