HDAK0081EU DAN; Litterære og sproglige bidrag til sundhedshumaniora

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Literary and linguistic contributions to medical- and health humanities

Uddannelse

Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)

Kursusindhold

Sundhedshumaniora er et af de store, aktuelle emner i dansk og international tværfaglig forskning mellem sundhedsvidenskab og humaniora med væsentlige bidrag fra litteraturstudier og sprogvidenskab. Kurset giver et indblik i teoretiske positioner som narrativ medicin og lingvistisk sundhedsetnografi. Der introduceres til empirisk forskning inden for terapeutiske samtaler, tværkulturelle møder, samtaler i sundhedsregi såvel som til interventioner med kreativ skrivning eller guidet fælleslæsning. Der vil blive læst litterære værker om sundhed af bl.a. Bjørn Rasmussen, Astra Olivia Nordenhof, Caspar Eric, Naja Marie Aidt, Harald Voetmann og Fine Gråbøl, ligesom relevante sundhedsfaglige data vil blive studeret og diskuteret.

Målbeskrivelser

Kursusspecifikke mål for KA-studerede

Ved eksamen kan den studerende demonstrere:

Viden om:

  • sundhedshumaniora som forskningsfelt
  • problemstillinger vedrørende sundhedshumaniora med fokus på litterære og sprogvidenskabelige tilgange
  • centrale begreber, teorier og metoder som anvendes i sundhedsforskning inden for litteraturstudier og sprogvidenskab.

 

Færdigheder i at:

  • redegøre for og diskutere teorier og metoder inden forlitteraturstudier og sprogvidenskabsom relaterer sig til sundhedshumaniora
  • anvende de præsenterede teorier og metoder pålitterære tekster og sproglige data
  • afgrænse, illustrere, analysere og diskutere et selvstændigt valgt emne i forhold til relevant teori, materiale og metode
  • sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.

 

Kompetencer i at:

  • diskutere narrative og sociokulturelle aspekter af sundhedsfaglige problemstillinger i et litterært og sprogvidenskabeligt perspektiv
  • deltage med selvstændige og fagligt funderede bidrag i tværfaglige sammenhæng inden for sundhedsrelaterede spørgsmål.

 

Kursusspecifikke mål for BA-studerende

Ved eksamen kan den studerende demonstrere:

Viden om:

  • sundhedshumaniora som forskningsfelt
  • problemstillinger vedrørende sundhedshumaniora med bidrag fra litteraturstudier eller sprogvidenskab
  • dele af den tværfaglige sundhedsforsknings begreber, teorier og metoder, som anvendes inden for litteraturstudier eller sprogvidenskab.

 

Færdigheder i at:

  • redegøre for tværfaglig sundhedsforsknings teorier og metoder ilitteraturstudier og sprogvidenskab
  • anvende de præsenterede teorier og analytiske værktøjer påenten litterære tekster eller sproglige data
  • afgrænse og behandle et emne i forhold til relevant teori og metode
  • sammenfatte og formulere sig under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.

 

Kompetencer i at:

  • diskutere narrative og sociokulturelle aspekter af sundhedsfaglige problemstillinger i et litterært eller sprogvidenskabeligt perspektiv
  • deltage med fagligt funderede bidrag i tværfaglige sammenhæng inden for sundhedsrelaterede spørgsmål.
     

Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:

Kandidatuddannelser:
2019-ordningen

2015-ordningen

KA-tilvalg
2019-ordningen

BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg) 

Alle studieordningerne findes her.

Holdundervisning, hvor der veksles mellem underviserens ”forelæsning” og kritisk dialog med de studerende, foruden studerendes indbyrdes diskussion i mindre grupper. Der inviteres til korte, individuelle oplæg med en respondent, ligesom der arbejdes med individuel kreativ skrivning og højtlæsning i par. Der inviteres gæsteundervisere ind i undervisningen, og kurset vil inkludere et seminar med mulighed for fremlæggelse af eksamensprojekt samt en ekskursion.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 146,5
  • I alt
  • 412,5
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering
Prøveformsdetaljer
Fri mundtlig prøve med materiale
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Gymnasierettet danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
Reeksamen

Fri mundtlig prøve med materiale