HDAK0077EU DAN; Kommunikation: Trends i kommunikationsteori og -praksis
Trends in communication theory and practice
Dansk
Dette kursus handler om nye trends i samfundet og i
organisationer, som du som kommende konsulent, projektleder eller
videns- og kommunikationsmedarbejder skal kende til og kunne forstå
igennem teoretiske perspektiver.
I disse år handler det i særlig grad om den radikale digitalisering
som internettet, robotteknologi, kunstig intelligens og andet ny
teknologi medfører. Organisationer er bekymrede for at blive
”disruptet”, politikere er bekymrede for samfundets
konkurrencekraft og NGO’er er bekymrede for demokratiet.
På dette kursus tager vi både et konstruktivt perspektiv på,
hvordan organisationer kan klare sig godt i fremtiden, og et
kritisk perspektiv på, hvilke betydninger de nye tendenser har for
samfund og demokrati.
Arbejdsgivere forventer i stigende grad, at studerende er helt
fremme ift. de nyeste trends og tendenser. Studerende forventes
også at have en bred forståelse for De Store Teorier – og ikke
mindst at kunne anlægge et teoretisk perspektiv på organisations-
og samfundstendenser. Derfor har dette kursus fokus på de vigtigste
trends i kommunikationsteori og praksis.
På dette kursus lærer du om de nyeste trends og Store Teorier ud
fra et stramt undervisningskoncept, hvor de nyeste tendenser i
samfundsudviklingen, organisationer, ledelse og kommunikation
belyses via udvalgt kanonisk teori inden for sprogvidenskab,
kommunikation, sociologi, idéhistorie og socialpsykologi.
Hver undervisningsgang har et selvstændigt tema og teoretisk
perspektiv. På den måde er kurset en overflyvning over nogle af de
vigtigste tendenser, du bør kende til. Ved at kombinere forskellige
teorier og presserende temaer fra erhvervslivet ruster kurset
dermed dig til et arbejdsmarked, hvor der stilles stadig større
krav om teoretisk kompetence og viden om faglige problemstillinger.
Nogle af de spørgsmål vi vil fokusere på, er:
- Hvad er de vigtigste nye muligheder og udfordringer i organisationer i dag?
- Hvordan kan kommunikation bidrage til at forstå og udarbejde løsninger ift. den radikale digitalisering der sætter sig igennem?
- Hvordan skabes bedst forandringer blandt medarbejdere der står foran nye teknologier og arbejdsformer?
- Hvordan kan organisationer være vedkommende i en foranderlig omverden?
- Hvordan forstår man bedst det moderne individ som forbruger/kunde/borger/bruger?
- Hvilke forståelseshorisonter og analyseredskaber kan moderne sprogteori, kommunikationsteori, filosofisk teori, psykologisk teori og sociologisk teori bidrage med til de presserende samfunds- og organisationsudfordringer?
- Hvilke videnskabsteoretiske udfordringer opstår imellem de teoretiske perspektiver?
Kurset har få elementer fra to tidligere kurser: ”Sprog og norm” og ”Forretningsforståelse for humanister”. Det kommer særligt til udtryk ved kursets fokus på nye forretningsmodeller, diskurser og normer for adfærd på fx internettet.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Kurset giver de studerende følgende:
Viden om:
- kommunikations- og samfundstrends væsentligste problemstillinger
- centrale dele af kommunikationsteoretiske, sociologiske og trends-teoretiske begreber, teorier og metoder
- Trends historiske dimension.
Færdigheder i at:
- præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for kommunikation, sociologi og nye trends på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
- redegøre for kommunikation, sociologisk og trends-teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt
- anvende kommunikations-, sociologisk-, og trends-analytiske værktøjer på relevant materiale.
Kompetencer i at:
- fokusere på og perspektivere trends i en samtidig dimension
- formulere og belyse nye problemstillinger inden for samfunds- og kommunikationstrends selvstændigt og på videnskabelig vis
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
Kursets litteratur er baseret på 1-2 grundbøger med sekundære tekster samt artikler med primære tekster, der downloades fra nettet. Derudover skal studerende også tilføje selvvalgt litteratur i begrænset omfang.
- Store teorier introduceres og diskuteres via forelæsning og gruppeoplæg.
- Vi fokuserer på videnskabsteoretiske problemstillinger og relaterer til andre teorier.
- Gæsteoplæg fra erhvervslivet med et praktisk perspektiv på dagens tema vil forekomme på udvalgte dage.
- Grupper arbejder med en tendens i form af en case; grupper udarbejder perspektiver, analyser og rådgivningspointer med særlig fokus på forretning. Med case forstås her et eksempel.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0077EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Brian Lystgaard Due (bdue@hum.ku.dk)
Undervisere
Underviseren på kurset er Timme Bisgaardmunk