HDAK0069EU DAN; Økokritik: Grøn litteraturvidenskab
Ecocriticism: Greening literary studies
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
I de senere år har spørgsmål om miljø og klima for alvor gjort
deres indtog i litteratur- og kulturvidenskaben. Internationalt har
litteratur- og kulturforskere imidlertid beskæftiget sig med
sådanne spørgsmål siden i hvert fald starten af 90’erne, hvor den
såkaldte økokritik konsoliderede sig som et distinkt
forskningsfelt. Med udgangspunkt i indsigterne fra denne tradition
undersøger kurset, hvordan man som litterat kan arbejde med
miljøspørgsmålene – fra global opvarmning og forurening til
bæredygtighed og biodiversitet. Det gør kurset ved at introducere
til de mest toneangivende teorier i økokritikkens historie, som
dybdeøkologi, nymaterialisme, økofeminisme, queer økologi,
dekolonial økokritik og økomaxisme. Kurset vil særligt fokusere på
disse teoriers litteraturanalytiske implikationer (hvordan gør
man?), men kurset vil også adressere bredere
litteraturhistoriografiske spørgsmål om, hvordan man som
økokritikker kan bidrage med nye perspektiver til
litteraturhistorieskrivningen. Undervejs vil vi komme omkring en
bred vifte af forfattere som eksempelvis Ursula K. Le Guin, Theis
Ørntoft, Kim Stanley Robinson, Inger Christensen, Ask Katzeff,
Nanna Storr Hansen og J.P. Jacobsen.
Målet med kurset er at ruste studerende til at udforske
miljøspørgsmålene fra en litteraturvidenskabelig vinkel og levere
selvstændige argumenter, der kan bidrage til udviklingen af det
økokritiske felt. Dermed vil kurset også være særligt egnet for
kandidatstuderende, der ønsker at arbejde videre med de grønne
spørgsmål i specialet.
Kursusspecifikke mål for KA-studerede
Kurset giver de studerende følgende:
Viden om:
- litteraturens forhold til miljøproblemstillinger, bredt forstået som både global opvarmning, biodiversitetskrise etc.
- centrale dele af økokritikkens begreber, teorier og metoder
- miljøkrisernes kulturelle, herunder bl.a. kulturhistoriske, baggrunde.
Færdigheder i at:
- præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for økokritikken på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
- redegøre for økokritikkens teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt
- anvende økokritikkens analytiske værktøjer på relevant materiale.
Kompetencer i at:
- fokusere på og perspektivere økokritikken i en samtidig og historisk dimension
- formulere og belyse nye problemstillinger inden forøkokritikken selvstændigt og på videnskabelig vis
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende
Kurset giver de studerende følgende:
Viden om:
- litteraturens forhold til miljøproblemstillinger, bredt forstået som både global opvarmning, biodiversitetskrise etc.
- relevante teorier og metoder.
Færdigheder i at:
- anvende økokritikkens videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling
- give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for økokritikken
- formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- indplacere økokritikken i en relevant teoretisk sammenhæng og forholde sig til de metoder, der anvendes på det pågældende felt
- arbejde selvstændigt med et emne.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Gymnasierettet danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Portfolio, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0069EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 20
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Tobias Skiveren (14-7c776a71697b7b73717e6d7a6d7648707d7536737d366c73)