HDAK0063EU DAN; Litteratur og sundhed: Teoretisk, analytisk og historisk
Literature and health: Theory, analysis, and history
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Litteratur og sundhed er et af de store, aktuelle emner i dansk
og international tværfaglig litteraturforskning mellem humaniora og
sundhedsvidenskab. Kurset giver et indblik i aktuelle teoretiske
positioner (Felski, Charon, Billington, Sontag, Frank), tager
udgangspunkt i nutidig narratologi (Phelan, Richardson),
fiktionsteori (Cohn) og lyrikteori (Culler), og vi analyserer dansk
litteratur om sygdomserfaringer fra romantikken og frem til nutiden
med vægten på det 21. århundrede. Der læses uddrag af værker og
hele, kortere værker af Tove Ditlevsen, Kirsten Thorup, Maja Lucas,
Maria Gerhardt, Caspar Eric, Naja Marie Aidt, Johanne Kristine
Fall, Harald Voetmann og Fine Gråbøl.
Det diskuteres på kurset, hvilken værdi læsning og skrivning kan
have på sundhedsfaglige uddannelser og inden for sundhedsfremme i
befolkningen. Ligeledes diskuteres spørgsmålet om, hvad sundhed som
tema kan betyde for formbevidste studier af dansk litteratur. Og
endelig diskuteres spørgsmålet om risikoen ved en
instrumentalisering af litteraturen.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- problemstillinger vedrørende tværfaglig forskning mellem litteraturstudier og sundhedsvidenskab (nedenfor kaldt ”litteratur og sundhed”)
- centrale dele af feltets begreber, teorier og metoder til analyse af den relevante litteratur
- den samtidige og historiske dimension af dansk litteratur om sygdomserfaringer
Færdigheder i at:
- præsentere og diskutere de væsentligste problemstillinger inden for det tværfaglige felt ”litteratur og sundhed” på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
- redegøre for feltets teorier og litterære metoder og diskutere begge dele selvstændigt
- anvende de analytiske metoder og begreber på de litterære tekster
Kompetencer i at:
- fokusere på det tværfaglige felt ”litteratur og sundhed” i en samtidig og perspektivere til en historisk dimension
- tage stilling til de eksisterende positioners og litterære analysers holdbarhed og rækkevidde inden for feltet
- formulere og belyse nye problemstillinger inden for feltet selvstændigt og på videnskabelig vis
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende:
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om:
- problemstillinger vedrørende tværfaglig forskning mellem litteraturstudier og sundhedsvidenskab (nedenfor kaldt ”litteratur og sundhed”)
- dele af feltets begreber, teorier og metoder til analyse af den relevante litteratur
- den samtidige og historiske dimension af dansk litteratur om sygdomserfaringer
Færdigheder i at:
- præsentere problemstillinger inden for det tværfaglige felt ”litteratur og sundhed” med brug af områdets begreber
- redegøre for feltets teorier og litterære metoder
- anvende de analytiske metoder og begreber på de litterære tekster
Kompetencer i at:
- fokusere på det tværfaglige felt ”litteratur og sundhed” i en samtidig og perspektivere til en historisk dimension
- tage stilling til de eksisterende positioners og litterære analysers holdbarhed
- sammenfatte og formulere sig under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0063EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Juhl Rasmussen (3-687179476f7c7435727c356b72)