HDAK0050EU DAN; Tale og skrift: Sprog og identitet i tid og rum
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Det er dybt rodfæstet i vores kulturelle tænkning om sprog at
mennesker, identiteter og steder er forbundne: ’Dansk hører til i
Danmark, og danskere taler dansk’. Når vi undersøger sprog i
almindelige menneskers daglige liv, er virkeligheden dog langt mere
kompleks. I Danmark tales og skrives på mange andre sprog end
dansk, fx på tyrkisk, engelsk og norsk, og dansk bruges heller ikke
kun til i det geografiske område vi kalder Danmark (der tales og
skrives fx dansk i Grønland). Alligevel har forestillinger om
sprog, steder og identiteter knyttet til det nationale til
stadighed konsekvenser for vores opfattelser af hinanden. På dette
kursus undersøger vi, hvorfor og hvordan vi skaber og reproducerer
koblinger mellem sprog, steder og identiteter, og hvilke
konsekvenser koblingerne har for vores opfattelser af hinanden.
Kurset sætter fokus på betydningen af sproglige forskelle (herunder
dialekter, sociolekter og multietnisk ungdomssprog) i vores
nutidige globaliserede samfund hvor mennesker er mobile og flytter
sig over lange afstande, og hvor sprog i tale og skrift er i
kontakt med andre sprog i en grad som ikke er set tidligere i
historien.
Kursusforløbet kobles tæt til vores arbejde med en portfolio som
kommer til at udgøre den afsluttende eksamensopgave. Kurset, og
således også portfolioen, inddeles tematisk i tre dele. I første
del undersøger vi koblingen ’sprog og sted’, i anden del ’sprog og
identitet’ og i sidste del ’sted og identitet’, og til sidst binder
vi det hele sammen og danner os en bred, samlet forståelse af
komplekset sprog, sted og identitet. Vi skal læse teoretiske
tekster om begreberne sted og identitet, herunder begreber som
nation, ghetto og ideologi; og vi skal arbejde hands-on
med analyser af autentisk skrift- og talesprog og undersøge hvordan
forestillinger om sprog, sted og identitet virker in- og
ekskluderende af forskellige typer fællesskaber.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- faglig, teoretisk og metodisk viden om studiet af dansk i tale og skrift
- centrale dele af sociolingvistikkens begreber, teorier og metoder
- udviklinger i dansk tale og skrift over et længere historisk forløb
- Teoretiske udviklinger og diskussioner vedrørende begreberne sprog, sted og identitet.
Færdigheder i at:
- kendskab til og færdigheder i analysemetoderne: trækanalyse, herunder fonetisk og grammatisk analyse af sproglig variation, diskurs- og narrativanalyse
- kritisk blik og metodisk stringens i analysen af sproglig variation
- identificere og diskutere normer for sprog og sprogpolitiske konsekvenser heraf
- selvstændigt bearbejde og analysere sproglige data.
Kompetencer i at:
- fokusere på og perspektivere forestillinger om sprog, sted og identitet i en samtidig og historisk dimension
- formulere og belyse nye problemstillinger vedrørende sprog, sted og identitet selvstændigt og på videnskabelig vis
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- faglig og metodisk viden om studiet af dansk i tale og skrift
- centrale dele af sociolingvistikkens begreber, teorier og metoder
- udviklinger i dansk tale og skrift over et længere historisk forløb.
- udviklinger og diskussioner vedrørende begreberne sprog, sted og identitet
Færdigheder i at:
- kendskab til analysemetoderne: trækanalyse, herunder fonetisk og grammatisk analyse af sproglig variation, diskurs- og narrativanalyse
- metodisk stringens i analysen af sproglig variation
- identificere og diskutere normer for sprog og sprogpolitiske konsekvenser heraf
- bearbejde og analysere sproglige data
Kompetencer i at:
- basale analysemetoder vedrørende trækanalyse, herunder fonetisk og grammatisk analyse af sproglig variation, diskurs- og narrativanalyse
- metodisk stringens i analysen af sproglig variation
- identificere og diskutere normer for sprog og sprogpolitiske konsekvenser heraf
- bearbejde og analysere sproglige data
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Portfolio, jf. Særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0050EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Pia Quist (3-78797248707d7536737d366c73)