HDAK0009EU DAN; Danskfagets didaktik – og nordiske dannelsesperspektiver
Didactics of Danish
Dansk (gymnasierettet)
Formålet med Danskfagets didaktik er at gøre dig til en bevidst
og reflekteret danskunderviser i gymnasieskolen. Du bliver ikke
blot klædt på til at undervise, du får også kvalifikationer til at
udvikle og debattere danskfagets fremtid.
Hvordan gør vi danskfaget relevant som et af gymnasieskolens
vigtigste dannelsesfag, hvordan skubber vi til elevernes grænser,
og hvordan forholder vi os gennem fagdidaktisk refleksioner til nye
udviklinger såsom AI og klimaforandringer? Som studerende inviteres
du ind i denne spændende samtale ved at stifte bekendtskab med ny
forskning inden for alle danskdidaktikkens fagområder. Samtidig får
du mulighed for – gennem et kort praktikforløb i gymnasiet – at
prøve kræfter med den viden, du har tilegnet dig i din uddannelse
ved at planlægge, reflektere og undervise i praksis.
Vi arbejder med almen didaktik på et overordnet niveau, hvor vi
reflekterer over den kompleksitet, der præger enhver
undervisningssituation. Samtidigt arbejder vi fagdidaktisk med
danskfagets tre hovedområder – litteratur, sprog og medier – hvor
vi fokuserer på sprog-, medie- og litteraturdidaktik. Herunder
arbejder vi blandt andet med skrivedidaktik, nyhedsformidling, at
undervise i litteraturhistorie og samtidslitteratur m.m.
I disse år kaster både politikere og lærere sig ind i kampen for at
skabe større opmærksomhed på, hvad de nordiske lande kan sammen –
og ungdomsuddannelserne spiller en helt central rolle her. Denne
udvikling bygger på en erkendelse af, at specifikke nordiske
perspektiver kan noget andet end de europæiske og globale
perspektiver alene. Hvordan kan vi udvikle en ny nordisk faglighed
og bidrage til nye nordiske dannelsesperspektiver? Denne tanke er
en del af danskfagets nye kampplads, og vi har behov for dig til at
være med i denne udvikling.
Kurset er således bygget op om følgende søjler:
- Almen didaktik.
- Fagdidaktik – litteratur, sprog og medier.
- Hvad er dannelse, og hvorfor er danskfaget et vigtigt dannelsesfag?
- Praktiske øvelser, herunder undervisningssituationer og evaluering.
- Undervisningspraktik i gymnasiet og hf. I får tilbudt praktikplads (typisk parvis) til såvel undervisningsobservation som planlægning og gennemførelse af undervisningsforløb over f.eks. 3-5 moduler.
- Danskfagets historiske udvikling samt bekendtgørelser og vejledninger for faget.
- Danske, svenske og norske tekster og perspektiver.
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan
være:
Kandidatuddannelser:
KA 2019-ordningen
KA 2015-ordningen
KA-tilvalg 2019-ordningen
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri skriftlig hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Censurformen er dog ekstern censur, hvis kurset tages under Dansk KA 2015-ordningen
- Reeksamen
Fri skriftlig hjemmeopgave (jf. særlige bestemmelser i studieordningen).
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0009EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Malene Monka (5-767877746a49717e7637747e376d74)
Undervisere
Malene Monka
Jens Kramshøj Flinker