HDAB0049FU DAN; Valgfag 3: Medier – tværmedialitet og mediehistorie
Dansk
Tværmedialitet er tilpasningen og genfortællingen af
den samme historie i flere medier. Transmedialitet
betegner den yderligere dimension i forholdet mellem tekster, at
den enkelte tekst ”tilføjer noget unikt til den samlede narrative
verden gennem narrative forlængelser” (Toft-Nielsen og
Waade 2015: 61). Sådan lyder nogle af definitioner på de to
begreber.
Tværmedialitet, fx i form af adaption, har været og stadig er en
udbredt strategi, og selvom transmedialitet ikke udelukkende hører
hjemme i den digitale mediekultur, har fænomenet vundet stor
udbredelse i forbindelse med moderne franchises.
På kurset undersøger vi tvær- og transmedialitet i et
mediehistorisk perspektiv med fokus på populærkulturen
inden for forskellige mediekulturer (trykt, audiovisuel, digital)
og medier. Hovedvægten ligger på nyere medietekster og -forhold,
men kurset omfatter hele den moderne mediekulturs periode (fra ca.
1875 til i dag) og alle dens medier.
Vi skal bl.a. læse grundtekster om adaption (Linda Hutcheon), mediekonvergens (Henry Jenkins) og mediearkæologi (Thomas Elsaesser). Blandt de mediefænomener, vi skal beskæftige os med, kan være Sherlock Holmes, James Bond og Harry Potter, men vi kommer til at arbejde med andre og nyere tværmediale fænomener efter de studerendes valg og ønsker.
Kursusspecifikke mål
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om:
- centrale mediehistoriske og -analytiske metoder i relation til kursets emne
- centrale mediehistoriske udviklinger inden for tvær- og transmedialitet
Færdigheder i at:
- anvende medievidenskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling
- give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for kursets emnefelt
- formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- fokusere på og perspektivere relevante medievidenskabelige metoder i en samtidig og historisk dimension
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Bacheloruddannelser:
2019-ordningen
2012-ordningen
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 118,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages under Dansk BA 2012-ordningen, er der dog ekstern censur
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAB0049FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Palle Schantz Lauridsen (7-76666b6471777d436b7870316e7831676e)