HAUK0031EU AUD; Fordybelseskursus C: Ordblindeundervisning for unge og voksne
Dyslexia training for adults
Audiologopædi
Med udgangspunkt i ordblindeundervisning vil vi i kurset dykke ned i den generelle audiologopædiske undervisning af unge og voksne. Kommunikationsvanskeligheder i voksenlivet kan være medfødte som fx ordblindhed eller erhvervede som fx afasi, og begge dele kan være en kompleks affære at behandle.
Når man er ordblind, har man sværere end andre ved at koble en lyd til et bogstav. Dét er ordblindhedens kerne, og når vi arbejder med ordblinde børn, handler undervisningen i høj grad om at træne den evne. Det er egentlig samme evne, vi skal træne, når vi arbejder med unge og voksne. Problemet er bare, at der for mange ordblinde unge og voksne er vokset et lag af lavt selvværd, angst og frustration uden på ordblindhedens kerneudfordring.
For at varetage en god voksenundervisning er vi derfor nødt til at tænke i tre forskellige aspekter, når vi planlægger en intervention. Vi skal (1) arbejde med kommunikationsvanskelighedens rent funktionelle kerneudfordring. Vi skal (2) arbejde med de psykiske barrierer, der måtte stå i vejen for indlæringen. Vi skal (3) arbejde med kompenserende strategier, så eleverne kan fungere i de udfordringer, de møder i hverdagen her og nu.
Kurset vil være praksisorienteret og i høj grad tage udgangspunkt i helt konkrete situationer fra undervisning af voksne. Du vil som audiologopædistuderende blive klædt på til at inddrage både funktionel træning, de emotionelle barrierer og kompenserende strategier i din undervisning. Vigtigst af alt vil du dog blive trænet i at vurdere, hvilke aspekter du med fordel kan lægge vægt på i undervisningen af den enkelte elev.
Der tages udgangspunkt i ordblindeundervisning, men kurset er relevant for alle, der er interesserede i det audiologopædiske arbejde med unge og/eller voksne.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Kurset giver de studerende følgende:
Viden om
- Audiologopædisk intervention for voksne
- De emotionelle og psykiske udfordringer, der følger mange voksne med kommunikationsvanskeligheder
Færdigheder i at
- sætte sig ind i audiologopædiske interventionsmetoder for voksne på et niveau, så den relevante litteratur kan læses selvstændigt.
Kompetencer til at
- fordybe sig i teoretiske såvel som praktiske områder inden for audiologopædisk intervention
- udnytte den opnåede viden i et audiologopædisk teoretisk og praktisk perspektiv
- formidle audiologopædisk specialviden til kolleger.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på
Audiologopædi:
Kandidatuddannelser:
2023-ordningen
2020-ordningen
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 73
- Eksamensforberedelse
- 105
- I alt
- 206
Bemærk at kurset kun oprettes ved minimum ca. 20 tilmeldte
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis du tager kurset som Fordybelseskursus 5 eller 6 på KA-ordningen 2020, er der dog ekstern censur
- Reeksamen
Portfolio, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUK0031EU
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Maria Buck Jensen (5-72677a6870456d7a7233707a336970)