HAUK0019EU AUD; Fordybelseskursus B: Sprogforståelse i grundskolen
Audiologopædi
Baggrund: Der er i dag stor opmærksomhed på at identificere en
bred række sproglige vanskeligheder hos børn i dagtilbud. Men ved
skolestart bliver meget af opmærksomheden fokuseret på netop de
aspekter af sprog, der er forudsætninger for den begyndende
læsetilegnelse, i særdeleshed fonologiske færdigheder. Når
undervisningsaktiviteterne efter et par år flytter fra afkodning
til læseforståelse, viser nogle elever sig overraskende at opleve
læsevanskeligheder, der tilsyneladende relaterer sig til bredere
sproglige forståelsesvanskeligheder.
Formål: Formålet med kurset er at give de studerende indsigt i 1)
hvad der karakteriserer disse elevers sprogforståelsesproblemer og
hvordan de kan identificeres), 2) hvilke sproglige udfordringer der
er i at forstå tekster, 3) hvilke tiltag der kan være relevante for
at støtte eleverne.
Hensigten er at forbedre muligheden for at identificere elever med
sproglige vanskeligheder og for at forstå de faglige
vanskeligheder, der kan følge med, således at man bedre kan vejlede
eleverne og deres lærere.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om
- Hvordan sproglige vanskeligheder i grundskoleårene manifesterer sig hvilke konsekvenser de kan have for læringsudbytte.
Færdigheder i at
- sætte sig ind i litteraturen om ældre børns sprogvanskeligheder og sproglige aspekter af læseforståelse – på et niveau, så den relevante litteratur kan læses selvstændigt.
Kompetencer til at
- fordybe sig i teoretiske såvel som praktiske områder inden for ældre børns sprogforståelse.
- udnytte den opnåede viden i et audiologopædisk teoretisk og praktisk perspektiv
- formidle audiologopædisk specialviden til kolleger.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende
Eksaminanden kan:
- sætte sig ind i litteraturen om ældre børns sprogvanskeligheder og sproglige aspekter af læseforståelse – på et niveau så vedkommende kan læse den relevante litteratur selvstændigt
- udnytte den opnåede viden i et audiologopædisk teoretisk og praktisk perspektiv
- formidle den opnåede viden til kolleger.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på
Audiologopædi:
Kandidatuddannelser:
2020-ordningen
2019-ordningen
2008-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 73
- Eksamensforberedelse
- 105
- I alt
- 206
Bemærk at kurset kun oprettes ved minimum ca. 20 tilmeldte
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis du tager kurset som Fordybelseskursus 5 eller 6 på KA-ordningen 2020, er der dog ekstern censur
- Reeksamen
Portfolio, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUK0019EU
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Mads Poulsen (9-723375747a71786a73456d7a7233707a336970)