HAUK0011EU AUD; Fordybelseskursus B - Sprogforståelse i grundskolen
Audiologopedic Specialisation B - Language understanding in primary and lower secondary school
Audiologopædi
Der er i dag stor opmærksomhed på at identificere en bred række
sproglige vanskeligheder hos børn i dagtilbud. Men ved skolestart
bliver meget af opmærksomheden fokuseret på netop de aspekter af
sprog, der er forudsætninger for den begyndende læsetilegnelse, i
særdeleshed fonologiske færdigheder. Når undervisningsaktiviteterne
efter et par år flytter fra afkodning til læseforståelse, viser
nogle elever sig overraskende at opleve læsevanskeligheder, der
tilsyneladende relaterer sig til bredere sproglige
forståelsesvanskeligheder.
Formål: Formålet med kurset er at give de studerende indsigt i 1)
hvad der karakteriserer disse elevers sprogforståelsesproblemer og
hvordan de kan identificeres), 2) hvilke sproglige udfordringer der
er i at forstå tekster, 3) hvilke tiltag der kan være relevante for
at støtte eleverne.
Hensigten er at forbedre muligheden for at identificere elever med
sproglige vanskeligheder og for at forstå de faglige
vanskeligheder, der kan følge med, således at man bedre kan vejlede
eleverne og deres lærere.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Eksaminanden kan:
- Delvist selvstændigt sætte sig ind i litteraturen om ældre børns sprogvanskeligheder og de sproglige aspekter af læseforståelsesområdet
- Udforme en rapport med et forslag til evidensbaseret identifikation eller støtte af elever med vanskeligheder inden for et afgrænset område
- Foreslå effektevaluering af forslaget
- I udstrakt grad selvstændigt at søge relevant videnskabelig litteratur til forslaget
Kursusspecifikke mål for BA-studerende
Eksaminanden kan:
- Delvist selvstændigt sætte sig ind i litteraturen om ældre børns sprogvanskeligheder og de sproglige aspekter af læseforståelsesområdet
- Udforme en rapport med et forslag til evidensbaseret identifikation eller støtte af elever med vanskeligheder inden for et afgrænset område
- I begrænset omfang foreslå effektevaluering af forslaget
- I begrænset omfang selvstændigt at søge relevant videnskabelig litteratur til forslaget
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Audiologopædi:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2008-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 73
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 105
- I alt
- 206
Bemærk at kurset kun oprettes ved minimum ca. 20 tilmeldte.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUK0011EU
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Mads Poulsen (9-713274737970776972446c7971326f7932686f)