HØEK0121EU ØST, Introduktion til et slavisk sprog (bosnisk/kroatisk/montenegrinsk/serbisk) (E24)

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Introduction to a Slavic language (Bosnian/Croatian/Montenegrin/Serbian)

Uddannelse

Udbydes efter:

  • Fagstudieordning Kandidatuddannelsen i østeuropastudier 2021
  • Fagstudieordning for Kandidattilvalget i østeuropastudier 2019
     
Kursusindhold

I løbet af kurset lærer den studerende at læse tekster på bosnisk/kroatisk/montenegrinsk/serbisk (bkms) af stigende sværhedsgrad. Tekstlæsningen indebærer praktisk udtaletræning og oversættelse af de læste tekster til dansk med henblik på forståelse af teksterne samt opøvelse af et ordforråd, svarende til den i undervisningen gennemgåede del af det begyndersystem, der arbejdes med, samt et supplerende pensum.

De læste tekster udgør grundlaget for den samtaletræning, der skal gøre den studerende i stand til at føre en enkel samtale på bkms. Med udgangspunkt i de læste tekster og supplerende materiale lærer den studerende at identificere forskellige ordformer (morfologi) og at bruge dem korrekt i forskellige kontekster (syntaks) samt at foretage grammatisk analyse af materiale på bkms. Endvidere lærer den studerende at oversætte mellem dansk og bkms.

Modulet bestås ved en mundtlig eksamen, hvor den studerende prøves i oplæsning og oversættelse til dansk af en tekst på bkms.

Målbeskrivelser

KA 2021-studieordning:
Introduktion til et andet slavisk sprog for studerende med specialisering i polenstudier (aktivitetskode HPLK03491E)
Introduktion til et andet slavisk sprog for studerende med specialisering i ruslandsstudier (aktivitetskode HRUK03491E)

KA-tilvalg 2019-studieordning:
Introduktion til et slavisk sprog (bosnisk/​kroatisk/​montenegrinsk/​serbisk) (aktivitetskode HBAK13611E)

Kompendiet ”Propædeutik – Bosnisk, kroatisk, montenegrinsk, serbisk” udarbejdet af Martin Schou Madsen (Campusprint) samt mediefiler og andet materiale, der gøres tilgængeligt for kursusdeltagere efter semesterstart.

Holdundervisning med aktiv deltagelse af de studerende i form af oplæsning, oversættelse, svar på spørgsmål, dialog mellem underviser og studerende, gruppearbejde og mindre skriftlige opgaver.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 112
  • Forberedelse (anslået)
  • 300,5
  • I alt
  • 412,5
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse