ASOB16010U Kultur, livsstil, hverdagsliv

Årgang 2019/2020
Engelsk titel

Culture, Lifestyle and Everyday Life

Uddannelse

Obligatorisk 3. semester BA kursus på sociologiuddannelsen

Kursusindhold

Formål:

Faget fokuserer på centrale studier og begrebsdannelser inden for kultursociologien herunder adfærd og handlinger, mening, konstruktion af identitet og fællesskaber samt kulturelle former. En central del af faget er at forstå hverdagslivet i dets variation og udvikling samt hvordan hverdagslivet gennem en række mangesidige relationer og interaktioner organiserer og giver mening til menneskers liv og handlinger.

 

Faget betoner tydeligt at kultur her skal forstås som livstilsmæssige og hverdagsmæssige formationer og ikke som kunst. Dette udelukker ikke at arbejde med et begreb om æstetik – dette vil dog være placeret i forhold til netop at forstå kulturen som livsstilsmæssige og hverdagslige praktikker. Faget studerer forhold på forskellige niveauer rangerende fra det individuelle til grupper, fællesskaber, nationale og globale, og ligger vægt på at særligt mere problemorienterede områder. Faget vil således også kunne bidrage med centrale analyser på områder som ligeledes behandles af andre dele af samfundsvidenskaberne.

 

Målbeskrivelser

Viden:

Faget giver den studerende evner til at kunne beskrive og forklare centrale kulturelle og livsstilsmæssige temaer i det senmoderne samfund. Yderligere optræner faget den studerendes kompetencer til, at forstå teorier samt overføre disse til nye situationer, dvs. inddrage teorierne og eksisterende forskningsresultater men henblik på selvstændig hypotese- og begrebsdannelse.

 

Færdigheder:

Den studerende erhverver færdigheder i centrale begrebsdannelser og teorier inden for udvalgte sociologiske temaer. Dermed opnår den studerende evner til at analysere og bedømme konkrete samfundsmæssige institutioner og processer fænomener ud fra de specifikke sociologiske teorier der fokuserer på området inden for kultur, livsstil og hverdagsliv. Det indebærer at den studerende lærer at forholde sig selvstændigt og kritisk til såvel teorier som empiriske undersøgelser.

 

Kompetencer:

Den studerende skal kunne have en så klar forståelse for de analytiske perspektiver i kruset, at hun/han vil kunne være i stand til at specificere det specifikke i tilgangen i mødet med andre sociologisk faglige tilgange. Ligeledes skal den studerende opnå kompetencer til at søge anvende viden inden for fagets tematik, der kan kvalificere analyser af konkrete fænomener. Det betyder videre, at den studerende vil kunne anvende teorier og begreber fra kurset til at forholde sig til den videnskabelige litteratur på området samt at foretage egne empirisk baserede analyser.

Pensum er på 600-700 sider, som gøres tilgængeligt som downlads på Absalon eller som link til artikler som den studerende selv skal hente via kb.dk.

Undervisningen er forelæsnings- og diskussionsbaseret. Der holdes tre undervisningsgange pr 14 dage. To af disse vil være forelæsninger hvor vi behandler generelle tematikker inden for faget og hvor der integreres summeøvelser og plenumdiskussioner. Den tredje vil være en mere øvelsesbaseret gang hvor vi vil have studenteroplæg, peerfeedback mv. Undervisningen suppleres desuden af de øvelsestimer der afholdes af videregående kvalitative metoder. Vi forventer at pensum læses forud for undervisningen således at man aktivt kan deltage.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 11
  • Forelæsninger
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 90
  • Øvelser
  • 63
  • I alt
  • 206
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

Peer-feedback integreres løbende, herunder i forbindelse med studernteroplæg samt i minikonferencen, hvor de studerende giver feedback på hinandens opgaver.

Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio med opsyn.
Individuelt eller i gruppe (integreret eksamen).
Eksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning.
De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveformen i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet. Ved eksamen i kun dette kursus, dvs. ikke integreret er den maximale længde 10 sider.
Krav til indstilling til eksamen

Porteføljeopgave integreret med kurset Videregående kvalitative metoder.

Sociologistuderende skal være indskrevet på BA-studieordningen af 2016 for at kunne tage denne eksamen.

Meritstuderende på bachelor niveau.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Reeksamen

Skriftlig opgave (Integreret)

Individuel/gruppe.

Ved en skriftlig opgave forstås en opgave, der besvarer et eller flere stillede spørgsmål. Der eksamineres her på baggrund af fagets pensum, dvs. den litteratur, der er fastlagt af underviseren. Den skriftlige opgave må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Hvis man kun går op i et fag er det maximalt 10 sider. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.