ASOA15094U Sociale interaktionsprocesser

Årgang 2020/2021
Engelsk titel

Social Interaction Processes

Uddannelse

Fagpakke

Kultur, livsstil og hverdagsliv

Kursusindhold

Det mikro-sociologiske forskningsfelt har over det sidste halve århundrede udviklet et sæt generelle og empirisk robuste forklaringer af sociale interaktionsprocesser. Et eksempel herpå er den såkaldte Homans’ Lov, der forudsiger, at jo oftere individer interagerer ansigt til ansigt desto bedre vil de typisk synes om hinanden. Tilsvarende forklaringsprincipper gør sig gældende for bl.a. steds-, status-, rolle-, motivations-, volds- og følelses-dynamikker i sociale interaktion.

 

I kurset vil vi stifte teoretisk bekendtskab med et antal centrale forklaringsprincipper for sociale interaktion, som de studerende dernæst vil anvende og validere i et selvstændigt kvalitativt-empirisk projekt. Kurset igennem lægges der vægt på, at de studerendes projekter motiveres i eksisterende empirisk evidens og at projekternes resultater omsættes i overvejelser om teoretiske og praktiske implikationer.

 

I forbindelse med kursets empirisk del vil de studerende blive introduceret til et antal metodiske teknikker, der er særligt velegnede til at operationalisere kursets teoretiske begreber. Dette inkluderer teknikker til systematisk social observation af interpersonel adfærd, identifikation af følelser i ansigts- og kropsudtryk og udformning af forklaringsfokuserede kvalitative forskningsdesigns.

Målbeskrivelser

Viden

Efter kurset har de studerende have videregående viden om mikro-sociologisk teori og evidensbasen der ligger til grund for feltets forklaringer af sociale interaktionsprocesser.

 

Færdigheder

Efter endt kursus har de studerende opøvet evnen til at kunne anvende mikro-sociologiske forklaringer i egne empiriske projekter, herunder med evne til at kunne vurdere teoriernes respektive styrker og svagheder.

 

Kompetencer

Efter endt kursus vil de studerende har opøvet evnen til at kunne applicere mikro-sociologiske forklaringer i forsknings- og konsulentpraksis, herunder med øje for, hvordan denne type adfærdsevidens kan informere praksisanbefalinger.

Kompendium/grundbog samt herunder selvvalgt pensum.

Kursets niveau er videregående og det forventes, at de studerende har en grundlæggende viden om sociologisk teorier, herunder mikro-sociologer som Erving Goffman, Arlie Hochschild eller Randall Collins. Endvidere forudsættes det, at de studerende har nogen praktisk erfaring med gennemførelse af empirisk kvalitative projekter (fx i forbindelse med fagene ”Kultur, livsstil og hverdagsliv” og ”Videregående Kvalitative metoder”).
Kurset vil være opbygget som en kombination af forelæsninger, gruppediskussioner, mini-konferencer og workshops, der støtter op om de studerendes projekter.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 80
  • Øvelser
  • 80
  • Eksamen
  • 18
  • I alt
  • 206
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

Feedback fra underviser og medstuderende i forbindelse med porteføljeopgaver og præsentation af disse (fx på mini-konference).

Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Ved porteføljeopgave forstås en opgave bestående af et antal mindre opgaver, der besvarer et eller flere stillede spørgsmål. Opgaverne kan udarbejdes løbende, mens undervisningen i faget finder sted. Samtlige porteføljeopgaver afleveres samlet til bedømmelse ved kursets afslutning.
De skriftlige porteføljeopgaver kan udarbejdes individuelt eller i mindre grupper (max 4 studerende). De nærmere regler for tilmelding til gruppeprøve fremgår af uddannelsessiden på KUnet.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside; www.soc.ku.dk under Uddannelser --> Eksamen

Reeksamen

Skriftlig opgave med et eller flere NYE stillede spørgsmål. Individuelt eller i gruppe.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse