APSK15830U Projektorienteret forløb i psykiatrien, Forskning Modul 1

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Academic research internship – clinical psychology in psychiatry, module 1

Kursusindhold

Dette første modul af projektorienteret forløb i forskning henvender sig til studerende på 2. semester af kandidatsporet i klinisk psykologi i Psykiatrien Region Sjælland med interesse for klinisk forskning - og indbefatter undervisning i Lovgivning og Etik. Den studerende kan her blive knyttet til igangværende forskningsprojekter ved psykologfaglige kliniske forskere.

Indholdet bygger direkte oven på 1. semester og forudsætter, at man har bestået det tilknyttede seminar- og praksishold for det professionsrettede spor i klinisk psykologi i psykiatrien samt Psykologisk testning. Således samtænkes og koordineres indholdet med de forudgående seminar- og praksishold i henhold til fokusområder og forskningsprojekter ved de enkelte enheder og centre under Psykiatrisk Forskningsenhed (se herunder).

Den studerende vil allerede i løbet af 1. semester tilknyttes det forskningsafsnit, hvor det projektorienterede forløb finder sted. Seminar- og praksishold på 1. semester vil således forberede den studerende til konkrete forskningsrelaterede opgaver under det projektorienterede forløb i forskningsenheden, der begynder fra 2. semester.

Forløbet foregår så vidt muligt i makkerpar af 2 studerende pr. forskningsafsnit. De studerende kan i stigende grad få selvstændige forskningsopgaver under vejledning, hvilket på dette første modul foregår på et introducerende niveau.

For hvert makkerpar af studerende vil der være tilknyttet en lokal psykologfaglig vejleder, som udpeges lokalt og er tilknyttet det aktuelle forskningsprojekt.

Under dette Modul 1 forløb i forskning vil der være indlagt et kortere besøg på et klinisk voksenpsykiatrisk afsnit af 1-2 dages varighed. Denne form skal sikre både en stærk tilknytning og et specialiseret kendskab til klinisk forskning samt et bredt kendskab til det klinisk psykologiske arbejde.

Det anbefales, men er ikke en forudsætning, at fagelementet kombineres med et forskningsrelevant valgfag eller metodehold.

Målbeskrivelser

Formålet med dette første modul af det projektorienterede forløb i forskning er at give de studerende basale erfaringer og færdigheder i psykologfaglig forskning i psykiatrisk regi, på et introducerende niveau, og at disse kan overvejes jf. etiske og lovgivningsmæssige aspekter af det psykologfaglige virke.

Fokus er således på basale kernekompetencer, der er centrale for en klinisk psykolog, der forsker i psykiatrien.

De studerende tilbydes basal erfaring med emner inden for design, metode og dataindsamling samt basal erfaring med skriftlig og mundtlig kommunikation og formidling af forskning i forhold til klinisk psykologfaglige spørgsmål.

På baggrund af forelæsninger i Lovgivning og Etik, arbejdes der med etiske og juridiske spørgsmål og problemstillinger forbundet med de problemstillinger den studerende møder på det projektorienterede forløb i forskning.

Målbeskrivelse
Efter endt projektorienteret forløb i psykiatrisk forskning, Modul 1, forventes den studerende at have opfyldt følgende mål (se delmål I og II):

 

Delmål I: Projektorienteret forløb på klinisk stamafsnit, Modul 1

Under det projektorienterede forløb i forskning, Modul I, deltager den studerende på et introducerende og basalt niveau i forskningsrelaterede aktiviteter i psykiatrien under relevant vejledning.

  • På dette første modul af det projektorienterede forløb i forskning varetager den studerende opgaver vedrørende design, planlægning, dataindsamling, analyse af data samt formidling af resultater i et eller flere forskningsprojekter.

Efter endt projektorienteret forløb forventes at den studerende på et introducerende og basalt niveau kan:

Viden

  • Identificere etiske udfordringer og dilemmaer i den daglige psykologfaglige forskningspraksis samt om nødvendigt at justere egen indsats i forhold til de etiske udfordringer
  • Identificere og beskrive aktuelle temaer og udviklingsbehov, der kan opstå i relation til den modtagne vejledning.

Færdigheder

  • Deltage i planlægning, design, vurdering og udførelse af en forskningsmæssig problemstilling eller opgave, der præsenteres som udgangspunkt for psykologens forskningsmæssige virke.
  • Indsamle relevant information vha. kvalitativ metode (f.eks. interviews), kvantitativ metode (f.eks. psykometri) eller videnskabelig litteratur (f.eks. systematisk review)
  • Indsamle og analysere relevante data, og kommunikere skriftligt og mundtligt gennem formidling ved møder, konferencer, i undervisningssituationer eller tilsvarende.
     

Kompetencer

  • Reflektere over at samarbejde med sagligt, ansvarligt og etisk forsvarligt med relevante parter knyttet til forskningsenheden eller -projektet, herunder tværfagligt psykiatrisk forskningspersonale og forskningsdeltagere
  • Inddrage, analysere og vurdere relevant teori og empiri til at belyse det aktuelle psykologfaglige forskningsfelt med henblik på at præcisere, udvide eller undersøge forståelsen heraf.
  • Selvstændigt at afdække eventuelle udfordringer i samarbejdet og søge at korrigere egen rolle i forhold til dette.
  • Deltage i udarbejdelse og formidling af en forskningsplan relateret til den aktuelle problemstilling eller opgave.

 

Delmål II: Lovgivning og etik

  • De studerende følger forelæsninger i Lovgivning og Etik ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet. Indholdet er relevant for det projektorienterede forløb ved både kliniske afsnit og forskningsenheden.
  • Lokalt i Region Sjælland suppleres med en lektion i Lovgivning og Etik med særlig fokus på psykologers kliniske og forskningsmæssige virke i psykiatrien, inklusiv videnskabsetiske aspekter og dilemmaer.
     

Efter endt undervisning om Lovgivning og Etik forløb forventes at den studerende kan:

Viden

  • Redegøre for forvaltningsforhold, juridiske samt etiske forhold af betydning for det psykologiske arbejdsfelt, herunder også relevante aspekter af psykiatriloven samt specifikke etiske problemstillinger i en psykiatrisk forskningskontekst, herunder patient-rekruttering, informeret samtykke og dataindsamling.
     

Færdigheder

  • Identificere og redegøre for etiske og juridiske problemstillinger, der er forbundet med det psykologisk professionelle virke og forklare etiske principper ud fra case-baseret materiale.

    Kompetence
  • Identificere og redegøre for arbejdsrelationer med samarbejdspartnere på tværs af den offentlige og private sektor, hvortil der er knyttet juridisk praksis og/eller etiske problemstillinger (f.eks. på tværs af psykiatrien og kommunale sagsbehandlere).
Dette fagelement indbefatter to elementer:
• Projektorienteret forløb i regi af Region Sjællands psykiatriske forskningshed, som strækker sig over 14 uger á 15 timer ugentligt fordelt på 2 arbejdsdage ‐ mandag til torsdag (typisk mandag, tirsdag eller onsdag).
• Forelæsninger i Lovgivning og Etik bestående af 28 timer, som foregår fredage i København.

Det er formålet, at disse to komponenter gensidigt skal virke ind på hinanden og skabe rammerne for et etisk forsvarligt forløb. De to elementer af det projektorienterede forløb skal aflægges inden for samme semester.

Fagelementet udgør en helhed, og den viden og de kompetencer, der opnås i én del, skal bringes i anvendelse i den anden del: Fx ved at viden om lovgivning og etik bringes i anvendelse i det konkrete forløb på stamafsnit og kan reflekteres ved eksamen. Men fx også ved at problemstillinger vedrørende forløbet på stamafsnit, herunder udfordringer og erfaringer, tænkes ind i undervisningen om Lovgivning og Etik. Eksamen tager udgangspunkt i det samlede fagelement, hvilket vil sige både forløbet ved stamafsnit samt undervisningen i lovgivning og etik. Således lægges der her på Modul 1 vægt på etiske og logningsmæssige overvejelser i forhold til praksis.

Vejlederfunktion:

• I regi af Psykiatrisk Forskningsenhed er der udpeget en vejleder, der introducerer den studerende til de tilknyttede forskningsenheder og centre. Vejlederen er desuden forbindelsesled til ledelsen. Se funktionsbeskrivelse i separat dokument.
• På et introducerede niveau faciliterer vejlederen, at den studerende bliver involveret i relevante og passende forskningsaktiviteter, som den studerende kan beherske under vejledning.
• Aspekter af Lovgivning og Etik, herunder videnskabsetiske spørgsmål og klinisk forskning, vil indgå i vejledningen på dette modul.
• Det er vejlederen, der attesterer den studerendes obligatoriske fremmøde og engagement.
• Vejledning kan foregå enten individuelt eller i gruppe.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 100
  • Praktik
  • 210
  • Vejledning
  • 28
  • Eksamensforberedelse
  • 21
  • Eksamen
  • 25
  • I alt
  • 412
Skriftlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Point
15 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Med afsæt i logbogen eksamineres den studerende ud fra følgende to dele af en skriftlig besvarelse på max 5 normalsider i alt:
1) Redegørelse for og diskussion af forskningsetik og lovgivningsmæssige problemstillinger i psykologisk forskningspraksis i psykiatrien med inddragelse af relevant litteratur (cirka 2-3 sider)
2) Fremstilling af udvalgt forskningsmetode som den studerende har anvendt under sit forløb på introducerende niveau. Der foretages en kritisk diskussion og perspektivering ift. relevant litteratur (cirka 2-3 sider)

Der gives én samlet karakter, men hver del vægter 50 % af karakteren. I bedømmelsen er det afgørende, at hver del bestås hver for sig for at den studerende samlet set kan bestå fagelementet.

Bemærk at man skal have bestået det tilknyttede seminar- og praksishold for det professionsrettede spor i klinisk psykologi i psykiatrien samt Psykologisk testning, førend man kan tilmeldes POF Modul 1.
Krav til indstilling til eksamen
  • Mindst 85 % fremmøde i projektforløbet og tilfredsstillende deltagelse vurderet af klinisk vejleder på stamafsnit.
  • Obligatoriske forskningsopgaver på stamafsnit/forskningsenhed – på basalt niveau: Dokumenteret anvendelse af mindst 2 metoder (f.eks. systematisk review, basal kvantitativ/statistisk analyse, kvalitativ analyse) på introducerende niveau.
  • Opfyldelse af logbogsformål
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Se   eksamensplan.

Reeksamen

Samme som ordinær.

Kriterier for bedømmelse

Se "Målbeskrivelser".