APSK15756U Valgfag - Stalkingens psykologi og konsekvenser. Teori og praksis
The psychology of stalking and its consequences. Theory and practice
Op mod 100.000 personer bliver udsat for stalking om året i Danmark (Justitsministeriet, 2018). Mange lever dermed i kortere eller længere perioder med stor utryghed og heraf følgende traumereaktioner som konsekvens.
I dette fag ser vi nærmere på fænomenet stalking fra flere sider. Faget vil sætte de studerende i stand til både at forstå stalkingudøvere og stalkingudsatte. Faget udbydes i samarbejde med Dansk Stalking Center, og derfor vil faget også have en praktisk og klinisk dimension, hvor de studerende får indblik i den konkrete behandlingsmodel, som er udviklet i centret. Derudover vil faget også i mindre grad introducere de studerende til de forskellige juridiske og IT-mæssige aspekter forbundet med stalking.
Idet et stalkingforløb i gennemsnit varer 2 år, er stalkingudsatte ofte i kontakt med offentlige myndigheder. Man kan som uddannet psykolog derfor møde stalkingudsatte flere steder:
- jobcenter i forbindelse med at skifte job pga. stalkingen eller sygemelding
- socialforvaltning i forbindelse med underretning om børns mistrivsel
- privatpraktiserende psykologer via lægehenvisning, sundhedsforsikring mv.
- psykologer ansat i kommuner, tilknyttet krisecentre mv.
- psykiatri ved behandling af PTSD efter stalkingforløb
Kurset vil derfor være relevant for mange forskellige job, man kan bestride som uddannet psykolog.
I den praktiske del af kurset vil vi fokusere på, hvordan rådgivning og behandling for stalkingudsatte konkret kan tilrettelægges. Vi vil også se på behandling af stalkingudøvere.
Kursets moduler vil typisk veksle mellem diskussion af pensum og gennemgang og debat af konkrete cases fra Dansk Stalking Centers arbejde.
Viden:
- At kunne definere stalking
- At beskrive og redegøre for forskellige typer af stalkingudøvere og baggrunde for at udøve stalking.
- At kunne redegøre for de væsentligste konsekvenser og traumereaktioner hos stalking udsatte
- Beskrive den nyeste viden om digital stalking.
- Kende til relevant lovgivning.
- Forklare forskellige interventionsmetoder.
- Kendskab til screenings- og risikoredskaber ift. at vurdere risiko for fysisk vold og vedvarende stalking.
Kompetencer:
- at analyse et stalkingforløb og foretage en helhedsorienteret (målrettet hele familien og med en tværfaglig tilgang) afdækning af situationen. Dernæst at vurdere det konkrete behov for hjælp til den stalkingudsatte, pårørende og børn.
- at kunne diskutere de samfundsmæssige aspekter af stalking som fænomen
Færdigheder:
- tilrettelægge en intervention til den stalkingudsatte, pårørende og børn med udgangspunkt i forskellige professionelle sammenhænge, hvor man kan møde stalkingudsatte (Fx i familieafdeling i kommune eller som privatpraktiserende psykolog).
- Identificere forskellige typer af stalkingudøvere og udpege hvilken behandlingsform, som evt. ville kunne anvendes ift. vedkommende.
Valgfag (BA) (7,5 ECTS): ca. 600 ns
Fordybelsesfag (KA) (7,5 ECTS): ca. 800 ns
Litteratur | Antal normalsider |
Allen, J. G. (2014). Mentalisering i tilknytningsrelationer: Behandling af traumer med traditionel terapi. (1. udgave.). Hans Reitzel. Kapitel 4, pp. 197-232. | 35 |
Allen, J. G., Bleiberg, E., Haslam-Hopwood, G., & Psyd. (2003). Mentalizing as a Compass for Treatment. Bulletin of the Menninger Clinic, 67. | 14 |
Bateman, A., Fonagy, P., & American Psychiatric Association Publishing (Eds.). (2019). Handbook of mentalizing in mental health practice (Second edition). American Psychiatric Association Publishing. | 40 |
Blaauw, E., Winkel, F. W., Arensman, E., Sheridan, L., & Freeve, A. (2002). The Toll of Stalking: The Relationship Between Features of Stalking and Psychopathology of Victims. Journal of Interpersonal Violence, 17(1), 50–63. https://doi.org/10.1177/0886260502017001004 | 14 |
Cavezza, C., & McEwan, T. E. (2014). Cyberstalking versus off-line stalking in a forensic sample. Psychology, Crime & Law, 20(10), 955–970. https://doi.org/10.1080/1068316X.2014.893334 | 15 |
Elklit, A., Vangsgaard, L., Olsen, A., & Ali, S. (2019). Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) Symptoms in Secondary Stalked Children of Danish Stalking Survivors—A Pilot Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(5), 725. https://doi.org/10.3390/ijerph16050725 | 10 |
Hehemann, K., Van Nobelen, D., Brandt, C., & McEwan, T. (2017). The reliability and predictive validity of the Screening Assessment for Stalking and Harassment (SASH). Journal of Threat Assessment and Management, 4(3), 164–177. https://doi.org/10.1037/tam0000085 | 13 |
Holm Johansen, K. B., Tjørnhøj-Thomsen, T., & Helweg-Larsen, K. (2013). Stalking i Danmark: En kortlægning af erfaringer, konsekvenser og støttebehov. Statens Institut for Folkesundhed. | 64 |
Jerath, K., Tompson, L., & Belur, J. (2022). Treating and managing stalking offenders: Findings from a multi-agency clinical intervention. Psychology, Crime & Law, 1–24. https://doi.org/10.1080/1068316X.2022.2057981 | 24 |
Jørgensen, L. K., & Elklit, A. (2022). PTSD og Kompleks PTSD blandt støttesøgende stalkingudsatte i Danmark. Videnscenter for Psykotraumatologi, Syddansk Universitet. | 62 |
Khader, M., & Chan, S. (2020). 4 Unwanted Attention: A Survey on Cyberstalking Victimization. In H. C. (Oliver) Chan & L. L. Sheridan (Eds.), Psycho-Criminological Approaches to Stalking Behavior: An International Perspective (pp. 77–114). John Wiley & Sons, Incorporated. http://ebookcentral.proquest.com/lib/kbdk/detail.action?docID=6147580 | 38 |
Korkodeilou, J. (2020). Not the Soul I Used to Be: Changes, Harms and Survival. In Victims of stalking: Case studies in invisible harms (pp. 103–132). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-47793-6 | 30 |
Laitinen, M., & Nikupeteri, A. (2020). Ex-Partner Stalking in Finland: Children as Knowing Agents in Parental Stalking. In H. C. (Oliver) Chan & L. L. Sheridan (Eds.), Psycho-Criminological Approaches to Stalking Behavior: An International Perspective (pp. 55–76). John Wiley & Sons, Incorporated. http://ebookcentral.proquest.com/lib/kbdk/detail.action?docID=6147580 | 19 |
MacKenzie, R. D., & James, D. V. (2011). Management and treatment of stalkers: Problems, options, and solutions. Behavioral Sciences & the Law, 29(2), 220–239. https://doi.org/10.1002/bsl.980 | 19 |
MacKenzie, R. D., Mullen, P. E., Ogloff, J. R. P., McEwan, T. E., & James, D. V. (2008). Parental Bonding and Adult Attachment Styles in Different Types of Stalker*. Journal of Forensic Sciences. https://doi.org/10.1111/j.1556-4029.2008.00869.x | 6 |
McEwan, T. E., & Davis, M. R. (2020). 5 Is there a “Best” Stalking Typology? Parsing the Heterogeneity of Stalking and Stalkers in an Australian Sample. In H. C. (Oliver) Chan & L. L. Sheridan (Eds.), Psycho-Criminological Approaches to Stalking Behavior: An International Perspective (pp. 115–136). John Wiley & Sons, Incorporated. http://ebookcentral.proquest.com/lib/kbdk/detail.action?docID=6147580 | 22 |
Mullen, P. E., Pathé, M., & Purcell, R. (2008). Stalkers and their Victims (2nd ed., kapitel 1-2, p. 1-21). University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511544088 | 20 |
Mullen, P. E., Pathé, M., & Purcell, R. (2008). Stalkers and their Victims (2nd ed., kapitel 4, p. 35-57). University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511544088 | 26 |
Mullen, P. E., Pathé, M., & Purcell, R. (2008). Stalkers and their Victims (2nd ed., kapitel 5-9, p. 58-123). University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511544088 | 65 |
Nikupeteri, A., & Laitinen, M. (2015). Nikupeteri, A., & Laitinen, M. (2015). Childre: Postseparation Stalking Narratives of Finnish Children and Women. Violence and Victims, 30(5), 830–845. https://doi.org/10.1891/0886-6708.VV-D-14-00048 | 15 |
Nikupeteri, A., Tervonen, H., & Laitinen, M. (2015). Eroded, Lost or Reconstructed? Security in Finnish Children’s Experiences of Post-Separation Stalking: Eroded, Lost or Reconstructed? Child Abuse Review, 24(4), 285–296. https://doi.org/10.1002/car.2411 | 11 |
Parkhill, A. J., Nixon, M., & McEwan, T. E. (2022). A critical analysis of stalking theory and implications for research and practice. Behavioral Sciences & the Law, 40(5), 562–583. https://doi.org/10.1002/bsl.2598 | 21 |
Purcell, R., Pathé, M., & Mullen, P. (2004). Editorial: When do repeated intrusions become stalking? Journal of Forensic Psychiatry & Psychology, 15(4), 571–583. https://doi.org/10.1080/14789940412331313368 | 12 |
Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet: Stalking, CIR1H nr 9017 af 01/01/2022 (2022). https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2022/9017 | 10 |
Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet: Tilhold, opholdsforbud og bortvisning, CIR1H nr 10455 af 01/01/2022 (2022). https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2022/10455 | 22 |
Schandorph, S., & Elklit, A. (2013). Med barnet som gidsel – stalking af mødre. Videnscenter for Psykotraumatologi, Syddansk Universitet. | 51 |
Siepelmeyer, O., & Ortiz-Müller, W. (2020). Stop Stalking—But how? In H. C. (Oliver) Chan & L. L. Sheridan (Eds.), Psycho-Criminological Approaches to Stalking Behavior: An International Perspective (pp. 309–334). John Wiley & Sons, Incorporated. http://ebookcentral.proquest.com/lib/kbdk/detail.action?docID=6147580 | 26 |
Strand, S. (2020). 13 Risk Assessment and Management of Stalking in Sweden: The Importance of Fear as a Victim Vulnerability Factor. In H. C. (Oliver) Chan & L. L. Sheridan (Eds.), Psycho-Criminological Approaches to Stalking Behavior: An International Perspective (pp. 269–286). John Wiley & Sons, Incorporated. http://ebookcentral.proquest.com/lib/kbdk/detail.action?docID=6147580 | 18 |
Wheatley, R., Winder, B., & Kuss, D. (2021). ‘It’s so Hard to Get Out of that Bubble’. A Phenomenological Analysis with Men Who Have Stalked. Journal of Forensic Psychology Research and Practice, 21(3), 249–282. https://doi.org/10.1080/24732850.2020.1855385 | 33 |
Total antal normalsider: | 755 |
Alle tekster kan fremsøges elektronisk.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Bunden opgave med valgmuligheder.
Forskningsundersøgelse i essay-form
Deltagerne opstiller et forskningsspørgsmål (teoretisk eller empirisk) og udarbejder et forskningsdesign til at undersøge dette spørgsmål gennem udforskning af specifikke hypoteser.
Opgaven skal (som minimum) indeholde:
a) Introduktion: En introduktion til forskningsspørgsmålet og en beskrivelse af formålet med opgaven.
b) En redegørelse for relevant litteratur, der belyser den teoretiske baggrund for undersøgelsen
c) En beskrivelse af den/de metode(r), der anvendes til undersøgelsen.
d) Diskussion af de potentielle implikationer af undersøgelsens forventede fund.
Forskningsundersøgelsen skal derudover indeholde en forside, et abstract og relevante referencer. Den skal skrives i APA-stil og skal som udgangspunkt have en længde på max 12 normalsider ved 1 studerende, 15 normalsider ved 2 studerende og 18 normalsider ved 3 studerende.
Studerende vil modtage supervision og feedback fra både underviser(e) og medstuderende vedrørende deres forslag til forskningsundersøgelse og implementering af denne i løbet af kurset. - Krav til indstilling til eksamen
FORUDSÆTNINGER FOR DELTAGELSE I EKSAMEN: Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen ved alle valgfag/fordybelsesfag, at den studerende har fået godkendt mindst 75 % fremmøde, men undervisningen er baseret på fuld deltagelse.
Fremmøde til mindst 75 % af undervisningsgangene samt aktiv deltagelse i de ved kursusudbuddet fastlagte aktiviteter, opgaver, præsentationer m.v.
Den aktive deltagelse består af:
1) Hold- og gruppediskussioner, der tager udgangspunkt i relevant pensum.
2) Gruppearbejde, hvori der arbejdes med cases og eksempler på interventioner.
3) Mundtlige præsentationer, hvor studerende øver mundtlig argumentation i forhold præsentation af resultaterne af egen forskningsundersøgelse (dvs. deres eksmensopagve)
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK15756U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ca. 15 bachelor- og 15 kandidatstuderende
Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Signe Allerup Vangkilde
(15-7e7472797039816c79727674776f704b7b7e84397680396f76)
Studieleder
Undervisere
Helle Hundahl og Laurids Møller (Dansk Stalkning Center)